Cashback-sajter har redan fått rejält fäste i den traditionella e-handeln och bara för några veckor pumpade riskkapitalister in 37 miljoner kronor i den största spelaren på den svenska marknaden, Refunder.
Genom att handla via en cashback-sajt kan du som konsument få tillbaka 5 till 10 procent på det du betalar. Affärsmodellen bygger på att cashback-sajten raggar in nya kunder till e-handelssajten. För detta får cashback-sajten provision - som i nästa steg delas mellan cashback-sajten och kunden.
Nu vill Bingo Rimér, känd som medieentreprenör, domänkung och flickfotograf, ta samma koncept till spelbranschen. Tillsammans med entreprenören Patrick Dolan ligger han i startgroparna för en större satsning med varumärket Vinst.se:
“Vi öppnar upp sajten inom två veckor och kommer att köra både TV- och utomhus-reklam. Dessutom ska vi göra en kampanj med några svenska sociala medier-profiler”, säger Patrick Dolan.
För en spelare innebär upplägget konkret att hen får tillbaka en del av de pengarna som satsat vid en förlust.
“Exakt hur mycket pengar som betalas tillbaka kommer variera från bolag till bolag men ofta handlar det om mellan 10 och 20 procent av insatsen som går tillbaka”, säger Patrick Dolan och ger ett räkneexempel:
“Duktiga spelare har runt 10-15 procents vinstmarginal per år. Men såg att den spelaren förlorar 4 av 12 månader och du får tillbaka 20 procent av dina förluster från oss. Då ökar den spelaren sin vinstmarginal på årsbasis till över 30 procent”.
Han och Bingo Rimérs planer har börjat läcka ut i spelkretsar och hittills är responsen positivt, enligt Patrick Dolan:
“Det är redan fruktansvärt hajpat bland seriösa spelare. Oavsett om du spelar mycket eller lite så är det lite av en nobrainer att säkra upp dig via oss och få tillbaka en del av dina förluster”.
Utvecklingen av själva sajten har tagit ungefär ett halvår men den stora utmaningen har varit att få till avtal med de stora spelbolagen. Där finns nu överenskommelser på plats med i princip alla de stora aktörerna på den svenska marknaden, enligt Patrick Dolan.
I praktiken kommer Vinst.se bli en konkurrent till börsnoterade Catena Media som idag tjänar pengar på att slussa spelare vidare till spelbolagens sajter. Catena Media och andra så kallade affiliate-sajter får betalt på två sätt av spelbolagen:
- För varje ny kund som skapas betalas en klumpsumma direkt, runt 2000 till 3000 kronor per kund.
- De framtida intäkterna från den nya kunden delas mellan spelbolaget och affiliate-sajten.
Vinst.se kommer arbeta med den senare betalmodellen och alltså i sin tur dela intäkterna med spelaren själv. Patrick Dolan vill inte lämna ut några siffror men enligt branschkännare Breakit talat med så skickar spelbolagen mellan 30 och 55 procent av vinsten per spelare vidare till affiliate-nätverk som Catena Media.
“Vi delar intäkterna med spelarna och jämnar på så sätt ut oddsen”, säger Patrick Dolan.
Bingo Rimér äger och driver idag mediebolaget Lejon Media.