Det rapporterar sajten Adage som refererar till en rapport från medieinvesteraren Group M och den svenska techjätten Spotify.
De två bolagen har undersökt lyssnandet i Sverige, USA, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Frankrike och Australien. Totalt räknar rapportförfattarna med att annonser inom musikstreaming kommer öka med drygt 2 miljarder kronor.
En av anledningarna som uppges är att man genom musiken som spelas ska kunna kopplas till användarens humör och ge bättre anpassning av reklambudskap. Det ska i sin tur leda till att man hittar nya sätt att bygga annonserbjudanden på.
“Vi försöker illustrera vad vi tror är nya annonsögonblick, så det är inte så att musikstreaming ersätter annonsering i andra medier”, säger Simeon Duckworh, datanalyschef på Group M till Adage.
Om analysen stämmer skulle det kunna innebära ett stort intäktslyft för Spotify som i dagsläget tjänar näst intill noll på sina gratislyssnare. Under 2014 drog musiktjänsten in 1,7 kronor i månaden per gratisanvändare.