Mellandagsrean 2016 såg kunderna lockas primärt till tekniksektorn som ökade sin marknadsandel med 112 procent jämfört med dagarna innan jul, enligt rabattappen Wrapps analys Market Share Index.
I topp för kategorin återfanns Elgiganten. Bakom placerade sig bland annat Kjell & Company, Media Markt och e-handlaren Netonnet.
De som gick i motsatt riktning inkluderade Kids & Toys och Groceries och Food & Drinks. Den förstnämnda kategorin backade med 46 procent under mellandagarna. Bakgrunden är att majoriteten av leksaksköpen sker innan julen då de köps som julklapp för barn.
Vad gäller den senare kategorin så kom den att backa med 17 procent. En förklaring kan vara att man kämpar med att äta upp resterna från julbordet.
Wrapp Market Share drogs igång den 15 december och är baserad på den data som Wrapp besitter genom miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare. Tjänsten samarbetar idag med Nordea och lanseras även med Danske Bank, Länsförsäkringar, Collector och Sodexo under 2017.
Finwire