Sök ikon

Rusning efter teknikprylar under mellandagsrean

Artikel bild

Det svenska techbolaget Wrapp har analyserat vad vi lade våra pengar på i mellandagarna.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Mellandagsrean 2016 såg kunderna lockas primärt till tekniksektorn som ökade sin marknadsandel med 112 procent jämfört med dagarna innan jul, enligt rabattappen Wrapps analys Market Share Index.

I topp för kategorin återfanns Elgiganten. Bakom placerade sig bland annat Kjell & Company, Media Markt och e-handlaren Netonnet. 

De som gick i motsatt riktning inkluderade Kids & Toys och Groceries och Food & Drinks. Den förstnämnda kategorin backade med 46 procent under mellandagarna. Bakgrunden är att majoriteten av leksaksköpen sker innan julen då de köps som julklapp för barn. 

Vad gäller den senare kategorin så kom den att backa med 17 procent. En förklaring kan vara att man kämpar med att äta upp resterna från julbordet.

Wrapp Market Share drogs igång den 15 december och är baserad på den data som Wrapp besitter genom miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare. Tjänsten samarbetar idag med Nordea och lanseras även med Danske Bank, Länsförsäkringar, Collector och Sodexo under 2017.

Finwire

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer