När vi förra året gick ut med våra siffror använde vi ironiskt formuleringen “katastrofresultat”. Det resulterade i artiklar i branschpressen - där man lite spetsigt kan säga att vi fick smaka på vår egen medicin.
Den gången, Breakits första verksamhetsår, landade omsättningen på cirka 1,8 miljoner kronor med en förlust på 1,2 miljoner kronor.
Nu kan vi avslöja hur det gått för under 2016.
Precis som i fjol redovisar vi en miljonförlust, denna gång på 1,5 miljoner kronor. Samtidigt tripplas omsättningen till drygt 6,4 miljoner kronor.
"Det blev ett strålande år för oss. Grunden till allt, såväl kraften i vår journalistik som våra intäkter, är att vi skriver om nyheter och frågor som verkligen engagerar vår målgrupp. Jag tycker att vi har lyckats med det på ett alldeles lysande sett under 2016. Vi har knutit band till målgruppen som inte löses upp i första taget”, säger Olle Aronsson, medgrundare och ansvarig utgivare för Breakit.
Någon exakt prognos för 2017 vill grundarna inte gå ut med. Men Stefan Lundell – som gillar att sticka ut hakan – höftar till med en siffra.
“Det blir lite väl tufft att hålla samma tillväxttakt nästa år men mitt personliga mål är en dubbling till 12 miljoner. Fast det lyckades jag inte riktigt sälja in till resten av gänget”, säger han.
Breakit har under året fortsatt stärkt sin position som den självklara nyhetskällan för den svenska startup- och techindustrin. Idag har sajten över 100.000 unika besökare varje vecka (ibland bra mycket mer än så!) och över 25.000 följare på Facebook.
På bolaget arbetar idag 9 personer.
"Målet nästa år är att knyta en ännu närmare relation med målgruppen och bli mer än en nyhetsleverantör till dem. Det kan låta banalt men det är målet”, säger Olle Aronsson.
Hur ser du på miljonförlusten?
“Det är enligt plan. Om jag räknat med att Breakit skulle gå runt de första åren så hade vi inte tagit in extern finansiering överhuvudtaget, vare sig vid starten eller i somras”, säger Olle Aronsson.
Samtidigt har vi ett gäng miljoner på kontot nu, tack vare extern finansiering. Borde vi inte gasa mer?
"Visst vore det kul att ta in ytterligare 30 miljoner och trycka gasen i botten. Men jag tror att den risknivå vi har lagt oss på nu passar oss ganska bra som människor. Eftersom det inte finns något universellt svar så får man helt enkelt luta sig mot vad man trivs med personligen”.
Finns det några orosmoln på himlen?
"Massor. Facebook, Google, mer konkurrens, tappade affärer, floppade projekt. Men om 30 år kommer jag inte att ångra att jag ägnade 2017 åt att driva Breakit, det är väl mer så man ska se det”.
Även Stefan Lundell kommenterar orosmolnen:
“Om jag bortser från alla riktiga problem i världen så är min största rädsla för Breakit att den urstarka reklamkonjunkturen viker. Då får vi svårt att leverera vad vi lovat till ägarna”.