Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kaninförsäljaren som blev Sveriges e-handelskung

Artikel bild
FOTO: SARA LINDH

"Det kanske inte var den optimala affären" - båtdrömmen fick Pär Svärdson att sälja Adlibris till vrakpris. Nu bygger han ett nytt miljardföretag.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Pär Svärdson tar emot på Apoteas kontor i Wenner-Gren center på Sveavägen i Stockholm. Själv klev han in här för första gången en vacker sommardag 2011 tillsammans med Erik Lindgren, som startat Discshop. Vid den tidpunkten stod det Familjeapoteket på dörren, en näthandel med begränsat sortiment. Företaget gick uselt och ägarna, 6:e AP-fonden, var på jakt efter någon som hade erfarenhet av e-handel och kunde gå in och saminvestera med dem.

“Vi satt i det här konferensrummet där vi sitter nu och pratade med alla tio personer och fick en kort presentation av bolaget. Efteråt satte vi oss i bilen på parkeringen och kände att det inte skulle fungera. Det bara rann ut pengar och och de hade ett konstigt sortiment med bland annat vågar och stödstrumpor. Dessutom var det dyrare än ett apotek på stan”.

Istället blev det så att de tog över hela företaget. I slutet av november 2011 köpte Pär Svärdson tillsammans med Erik Lindgren och fem tidigare kollegor från Adlibris, majoriteten i Familjeapoteket.

“Nästan hela ledningsgruppen för Adlibris hoppade av och hängde med. Det första vi gjorde var att se till att allt som man förväntar sig ska finnas på ett apotek fanns där, vi sänkte priserna rejält, tog bort fraktkostnaderna, flyttade logistiken och byggde om sajten”, säger Pär Svärdson.

Ett år senare fick företaget det nya namnet Apotea och en logga i samma röda nyans som Pär Svärdsons första bolag, Adlibris, som föddes i slutet på 1996.

“Jag har alltid velat starta ett företag. När jag var 14 år startade jag ett aktiebolag som höll på med aktieplaceringar och ännu tidigare hade jag djuraffär i garaget med väldigt random öppettider. Jag försökte sälja kaniner och guppiefiskar, men det var väl inga kunder utan mer som en kul grej”.

Pär Svärdson föddes i Stockholm men tillbringade största delen av sin uppväxt i Västervik.

Efter gymnasiet skaffade han sig dubbel utbildning, både som civilekonom och som civilingenjör. Han fick jobb som konsult men entreprensdrömmen levde i högsta grad.

“Jag och Fabian, som fotfarande är min kollega, satt och gjorde en lista med 100 affärsidéer, men en nätbokhandel var inte med bland dem utan istället började vi koda på ett program för skogsbrukare. Min mamma kommer från en skogsbrukarfamilj så det var därför den idén kom upp”.

Ganska kort därefter kom de istället på att böcker på nätet var grejen. Sommaren 1997 lanserades Adlibris. Allt var småskaligt, beställningarna skickades direkt från en bokgrossist i uppländska Morgongåva och kontoret flyttade ganska snart in i Pär Svärdsons lägenhet i Stockholm.

“Samma dag som vi lanserade hade jag åkt till min mamma i Västervik och tagit med mig min halvstationära dator i resväskan. Vi hade middag med några av hennes vänner och jag sprang och kollade med jämna mellanrum om det kommit någon order”.

Det kom några ordrar redan första kvällen och sedan tog det en väldig fart. Ett år senare kunde Pär Svärdson säga upp sig från jobbet och verksamheten flyttade in i ett före detta mörkerrum i en reklambyrå där hans pappas fru jobbade.

Efter några år fick mediekoncernen Bonnier upp ögonen för Pär Svärdsons boksajt. Innan julen 2003 kom en representant för mediejätten på besök och det slutade med att de köpte Adlibris 2005.

“Vi hade ingen intention att sälja men blev nog ganska smickrade av att stora Bonnier frågade om uppköp”.

Pär Svärdson och Fabian Fischer fortsatte att vara minoritetsägare i företaget fram tills 2011 då de sålde sina sista aktier enligt en uppgjord plan. Istället för att behålla sina positioner i företaget valde båda två att säga upp sig med kort varsel.

I efterhand kan Pär Svärdson tycka att han sålde Adlibris både för tidigt och för billigt.

“Vi var unga och hade inte gjort något sådant innan. Jag har inte ångrat mig men tror inte att jag skulle göra det igen. Jag hade slagit vad med mig själv att om att jag fick ett visst antal kronor per aktie så skulle jag sälja och köpa en båt. Och dagen efter vi skrev avtalet så köpte jag båten och den har jag haft oerhört mycket glädje av. Det kanske inte var den optimala affären men nej, jag ångrar mig inte”.

Här kommer vi tillbaka till Apotea för det var efter den definitiva skilsmässan från Adlibris som Pär Svärdson började fundera på vad han skulle hitta på härnäst.

Förra året omsatte Apotea 288 miljoner kronor och budgeten för 2015 är 480 miljoner kronor - men kommer enligt Pär Svärdson att “slås ordentligt”.

Uppköpserbjudanden har kommit från både aktörer i branschen och riskkapitalbolag, men det finns inga planer på att varken sälja eller börsnotera Apotea.

“Apotea går bra, vi har inget kapitalbehov är lönsamma. Jag har även svårt att se att börsen skulle bli aktuellt av samma anledning. Vi försöker göra det vi tycker är bäst för oss”.

I dag jobbar ett 70-tal personer på Apoteas lager ute i företagsbyn i Morgongåva som ägs av finansmannen och entreprenören Anders Wall. Pär Svärdson har fortsatt att hyra av honom ända sedan Adlibris födelse.

“Hyresmodellen har varit oerhört flexibel, jag har en känsla av att det är hans sätt att ge tillbaka till bygden. Framgången för företagsparken är hur många bilar som står på parkeringen, hur många ungdomar har ett arbete. Det har ju gått oerhört bra med tanke på att Adlibris och Apotea är kommunens största arbetsgivare”.

Apotea är den enda renodlade svenska nätbutiken som är godkänd av Läkemedelsverket. Att handla receptbelagd medicin på internet är inget som verkar avskräcka svenskarna. Den typiske kunden beskriver Pär Svärdson som en kvinna i 40-årsåldern från Stockholm.

“Ju större stad du bor i desto mer förändringsbenägen är du”, konstaterar han.

När Pär Svärdson inte jobbar så tar kappsegling upp mycket av tiden. Så sent som förra året var han med och vann ett SM-guld i klassen Farr 30. Vid sidan av Apotea är han även delägare i Happy Yachting som säljer allt från seglarkläder till navigationsutrustning.

Entreprenörsdrivet tror han är något som han till viss del har med sig hemifrån med en mamma som kommer från en jordbrukarfamilj och en pappa som var väldigt intresserad av företagande. Pär Svärdson är själv förälder till två barn, 9 och 11 år gamla, och tror att det är oundvikligt att inte påverka dem alls.

“Det gör man nog vare sig man vill eller inte. Men bara för att jag tyckte det var roligt att starta företag så är det ju inte alls säkert att de kommer tycka likadant. Det är snarare viktigt att uppmuntra sina barn med vad det nu än är som de vill göra”, säger han.

När det gäller framtiden för e-handelsbranschen så tror Pär Svärdson att leveransen av varor måste förändras. Istället för att levereras via ett ombud som sker idag, bör de skickas direkt hem till kunden.

“Där har vi i Sverige ett strukturellt fel. Fraktbolaget betalar ju ombudet för att lagra grejerna åt dig. Om du får det direkt hem kostar det ju inget och i en hög volym är det billigare att leverera varorna direkt till dörren. Jag är säkert på att om ett antal år kommer säkert leverans via ombud vara en parentes och man kommer undra hur man tänkte innan”.

Läs mer