Sök ikon

Efter uppsägningarna: Widespace är nära vinst - delar upp bolaget

Artikel bild
Patrik Fagerlund är vd på Widespace. Foto: Sara Lindh

I somras varslade Widespace var åttonde anställd. Tack vare nedskärningarna lyckades annonsbolaget nå lönsamhet på månadsbasis i november. Målet är nu att sälja vidare företagets teknik - något som hittills bara har lockat en enda kund.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Svenska Widespace, som grundades 2007, har ända sedan starten varit både ett säljbolag och ett annonstech-bolag. Säljverksamheten står för i princip alla intäkter, medan tekniken är det stora framtidslöftet.

Bolaget har vuxit snabbt i flera år, men har samtidigt dragits med stora förluster. Under 2015 ökade omsättningen till 354 miljoner kronor - men även rörelseförlusten steg, till 94 miljoner kronor.

I juni bestämde sig ledningen för att dra i bromsen. Widespace varslade då 30 av de 220 anställda och medgrundaren Patrik Fagerlund meddelade att målet var att nå lönsamhet.

“Vi såg att vi behövde förändra bolaget, och fokusera affären hårdare mot att sälja teknologi och i samband med det såg vi att vi behövde göra en omstöpning. Vi skar egentligen ner på alla avdelningar. Nu är vi en mer effektiv organisation”, säger Patrik Fagerlund.

Patrik Fagerlund säger att Widespace nådde lönsamhet på månadsbasis i november. På årsbasis är bolaget ännu inte lönsamt - men nära, enligt medgrundaren.

“Jag förstår att du gärna vill veta mer exakta siffror men jag kommer inte att gå in på några mer detaljer”, säger han.

Hittills har Widespace byggt annonsteknik för eget bruk. Nu är tanken att bolaget, som grundades 2007, ska börja sälja vidare sin teknikplattform för mobilannonsering.

Själva plattformen kan enkelt beskrivas som ett verktyg för att köpa och sälja annonser, där en algoritm hjälper kunden att skicka rätt annonser till rätt miljö och målgrupp. Widespace avser att sälja den till mediebyråer, publicister och annonssäljbolag.

Widespace arbetar nu med att dela upp bolaget i två åtskilda verksamhetsben, även om det fortfarande är samma bolag.

“Efter att vi bestämde oss för att minska antalet anställda har vi fokuserat bolaget mot två ben: Ett som fokuserar på att sälja vår teknik, och ett annat där vi säljer media till annonsörer. Det är ingen hemlighet att vi driver bolaget i den riktningen sedan i våras. Ute på marknaden har det kanske funnits en osäkerhet om vi är ett techbolag eller ett säljbolag. Det är klart att man måste addressera den otydligheten”, säger Patrik Fagerlund.

Satsningen på att sälja teknik i all ära - men hittills är det annonsförsäljningen som står för i princip alla Widespaces intäkter.

För två veckor sedan meddelade bolaget visserligen att det har fått sin första större teknikkund i form av Big Mobile, ett annonsäljbolag som är verksamt i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien.

Men det är det enda betydande teknikkontrakt som Widespace har rott hem hittills. Att börja sälja sin egen teknik innebär en omstart för hela organisationen, enligt källor med insyn i bolaget som Breakit har pratat med.

“Vi började med att bygga egen teknik för oss själva, riktigt unika grejer. Det är först det här året som vi har börjat sälja till andra. Vi tror oss ha hittat ett hål på marknaden som är väldigt intressant. Allt mer av annonspengarna flyttar till mobilen, men de pengarna hamnar inte hos publicister utan hos Facebook och Google. Det beror delvis på att tekniken som används hos publicisterna inte är tillräckligt bra”, säger Patrik Fagerlund.

Patrik Fagerlund säger att det visserligen inte direkt saknas konkurrens inom adtech-området men att det “är öppna dörrar över hela Europa” när bolaget vill boka möten med potentiella kunder.

“De är väldigt intresserade av vår ambition om att försöka addressera deras problem. Vi har väldigt spännande diskussioner med tilltänkta kunder”, säger Patrik Fagerlund.

Nästa år fyller Widespace tio år. Bolaget har sedan 2012 tagit in 259 miljoner kronor i riskkapital, från bland andra Northzone och Industrifonden.

Flera av Breakits källor pekar ut uppdelningen av Widespace i en säljdel och en teknikdel som ett sätt att tydliggöra värden i bolaget inför en eventuell försäljning.

Patrik Fagerlund säger dock att han inte har några planer på en styckning i två olika bolag.

“Den mobila annonsvärlden förändras oerhört snabbt och automatiseringstrenden fortsätter i hög hastighet. Så det är minst lika spännande att jobba idag som när vi startade. Sedan är det klart att jag, precis som alla entreprenörer, har en del möjliga idéer för en exit. Men den frågan tar vi när tiden är mogen”, säger Patrik Fagerlund.

Läs mer