Sök ikon

Därför ska du och jag ta rygg på Kenza och Blondinbella 2017

Artikel bild
Camilla Björkman, ny affärsutvecklingschef på Breakit. Foto: Jonas de Lange, TT och pressbild.

Breakits nya affärsutvecklingschef ger gubbiga riskkapitalister en spark i baken – och driftiga kvinnor en knuff i ryggen.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Sedan jag började jobba här på Breakit för några veckor sedan har jag noterat att vi har rapporterat relativt flitigt om en viss typ av nya startups. De här företagen har två gemensamma nämnare:

  • De handlar om skönhet och mode.
  • De drivs av kvinnor.


Vad sägs om till exempel en plattform för skönhetssalonger, en webbtjänst som matchar frisörer och stylister med kunder och podcast-drottningarna Hannah Widell och Amanda Schulman som redan driver ett modemärke och nu köper skönhetssalonger?

Trenden är intressant – och viktig. Mode och skönhet har aldrig varit särskilt starkt förknippade med tech, möjligen undantaget e-handeln. Och kvinnor är det, som vi alla är plågsamt medvetna om, skrämmande få av i startupvärlden. 

Så varför händer detta just nu? Jag är övertygad om att det inte är en slump.

2016 är året då tunga mode- och skönhetsprofiler på riktigt gav sig in i techbranschen. Bloggaren Kenza Zouitens klädmärke Ivyrevel tog in miljoner från H&M, modeprofilen Sofi Fahrman drog igång beslutsappen Left or Right och Isabella ”Blondinbella” Löwengrips skönhets- och modeföretag lyfte på allvar.

Alla tre entreprenörerna visar andra kvinnor att det går att driva en startup – och inspirerar fler att våga ta steget.

Parallellt har sociala medier skapat en ny våg av kvinnliga nätverk. Ett exempel är Facebookgruppen Heja Livet! som snabbt fått 17 000 kvinnliga medlemmar. Flödet fylls av tjejer som hejar på varandra i allt från livets motgångar till att våga dra igång något eget.

Extra tydligt syns trenden på Youtube. Där bygger stjärnor som Therese Lindgren, Wilma "WilmasBeauty" Holmqvist och Lisa "Misslisibell" Jonsson upp enorma följarskaror, med mode och skönhet som gemensam nämnare. Alla bidrar de till att rita om bilden av vad en techentreprenör är. Och det är säkert bara en tidsfråga innan fler av dem går in i startups med sitt varumärke som kapital.

Men trots alla dessa grymma entreprenörer är det fortfarande få som lockar riskkapitalisternas intresse. Över 90 procent av svenskt riskkapital i techbolag går till män. Och utan pengar kan det vara svårt att växa.

Kanske kan den lilla boom vi ser nu vara startskottet till att gifta ihop dessa världar 2017. Låt oss se till att det händer!

Så investerare, gå med i Heja Livet!, bänka dig framför Therese Lindgren och se till att träffa lite fler kvinnliga entreprenörer. Och tjejer, vilka fler grymma startups drar vi igång 2017? 

LÄS MER: Breakits nya toppchef: "Jag lider av daglig dödsångest".

Läs mer