Allt mer av matvaruhandeln flyttas till nätet i Sverige. Under tredje kvartalet 2016 ökade försäljningen av dagligvaror på nätet med 31 procent, jämfört med samma period året innan.
Segmentet som ökar snabbast numera är lösplock, alltså där kunderna får plocka ihop sina varor helt själva istället för att ta emot en färdig matkasse med middagsrecept för hela veckan. Konkurrensen i branschen blir allt tuffare och idag finns en rad tunga aktörer.
I samband med Axfoods bud på Mat.se listar vi nu de viktigaste spelarna i gamet och hur det går för dem:
Mat.se
Bolaget är noterat på aktiehandelsplatsen First north och har den senaste veckan uppmärksammats mycket på grund av turerna med ett hemligt bud. Tidigare under torsdagen berättade Mat.se att budgivaren är matgiganten Axfood. Bolagets mathandel omsatte 188 miljoner kronor under de första nio månaderna 2016 och gjorde en rörelseförlust på 38 miljoner kronor.
Linas matkasse
En av de absolut största spelarna inom dagligvaruhandeln på nätet är Linas matkasse. Bolaget har specialiserat sig på att leverera färdiga middagslösningar hem till folk och omsatte över 1 miljard kronor 2015. Under 2015 fick bolaget in det norska riskkapitalboalget Hercules som investerare i en runda där bolaget värderades till 900 miljoner kronor. Enligt uppgift ska bolaget nu vara på väg till börsen.
Mathem
Bolaget har i likhet med Linas Matkasse lyckats väl med sina färdiga middagskassar. Förra året krängde bolaget matvaror för över 700 miljoner kronor och gjorde en förlust på 86 miljoner kronor. Bolaget ägs till 40 procent av Verdane capital och har även den danske e-handelsprofilen Anders Holch Povlsen på ägarlistan. Mathem siktar på att börsnoteras 2018.
Axfood
Matkoncernen som äger Hemköp och Willys har länge satsat tungt på e-handel. Redan 2012 sålde man e-handelstjänsten Netextra till Mathem. Under 2015 var man först inne i en budgivning på Linas Matkasse. När förhandlingarna föll igenom gjorde man istället nya satsningar med den egna butikerna Willys och Hemköp. Nu har alltså koncernen lagt ett bud på Mat.se på över en halv miljard kronor. Hela Axfood-koncernen omsatte 41 miljarder kronor under 2015.
Ica
Handelskoncernen har länge legat efter i det digitala matracet. För ungefär ett år sedan meddelade dock det börsnoterade bolaget att man kommer satsa stort på e-handeln framöver. I maj i år hade 178 av Icas 1300 affärer anslutit till bolagets e-handelsplattform. Hur mycket e-handelsdelen omsätter är dock oklart i dagsläget.
Coop
Bolaget har haft e-handelslösningar i någon form sedan 2008 men det är först det senaste året man har profilerat sig tungt inom e-handeln med sin nya “smartkasse”. Det är en tjänst som kombinerar de två vanligaste strategierna inom matvärlden: lösplock och färdiga middagslösningar. Bolaget har varit relativt hemlighetsfullt gällande hur bra e-handeln går men kunde i höstas berätta att man växer 50 procent snabbare än marknaden.
Matsmart
En uppstickare med en lite annorlunda modell är e-handlaren Matsmart. Iställer för att sälja matvaror för dagen eller veckan som de flesta andra gör har bolaget specialicerat sig på att sälja varor med kort bäst före-datum eller som av andra skäl inte har sålts i vanliga affärer. Under 2015 omsatte bolaget 26 miljoner kronor, vilket är betydligt mindre än de andra bolagen. Samtidigt har bolaget, bara det senaste året, fått in 66 miljoner kronor i två olika rundor från bland andra riskkapitalbolaget Northzone, GP Bullhound och familjen Wattins investmentbolag Inbox Capital.
Middagsfrid
Ett bolag som opererar mer i skuggan av jättarna är matkassetjänsten Middagsfrid. Bolaget grundades redan 2007 och har de tre senaste åren omsatt över 70 miljoner kronor om året. Middagsfrid var enligt uppgift ute till försäljning sommaren 2015 men ingen nappade med det priset grundarparet Kicki och Victor Theander hade satt.