Sök ikon

Familjen Brandberg om försäljningen av Mat.se: "De betalar ett skäligt pris"

Artikel bild

Mat.se är på väg att köpas upp för en halv miljard. Men varför säljer storägarna?

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Familjen Brandberg fick in 3,4 miljarder kronor när man sålde sitt övervakningskamerabolag Axis – pengar som delvis skulle användas till investeringar inom sektorn "food tech". 

När familjens investeringsbolag Gullspång Invest klev in i Matse Holding, som driver onlinematbutiken Mat.se, var planen att bli en mycket långsiktig ägare.

Nu säljer dock familjen Brandberg sitt innehav, förutsatt att Axfoods storbud går igenom. 

”Mat.se är ett jättefint bolag som vi har jobbat med i ett par år. Vi hade ställt in oss på att jobba med dem betydligt längre”, säger Gustaf Brandberg. 

Varför väljer ni att sälja – mat på nätet är ju en bransch som spås växa?

”Axfood är en köpare som långsiktigt kan förvalta och utveckla bolaget. De betalar också ett skäligt pris för det stora värde som bolagets ledning och personal har byggt upp”.

Vad säger du om veckans turer, med en läcka och handelsstopp?

”Jag vet själv inte om det har varit någon läcka. Det vi vet är att kursen gick upp och att Nasdaq stoppade handeln”. 

Marknaden för hemlevererad mat, och färdiga matkassar, växer snabbt. Gustaf Brandberg ser dock stor potential för nya, mer sofistikerade och datadrivna, tjänster.

”Hemleverans av mat är bara första steget i att få folk att handa bättre och smartare. Jag brukar kalla marknaden nu för ett Itunes för mat, men hur skulle ett Spotify för mat se ut”, säger han och fortsätter: 

”Man skulle kunna koppla ihop tjänster som Werlabs (hälsokontroll via blodanalyser) eller Lifesum (en app för hälsodata) med hemleverans av mat. Då kan man ge folk smarta matkassar som ger folk det som faktiskt är bra för dem”. 

Gullspång ökade nyligen sitt ägande i Oatly till runt 5 procent. Nu väntar ytterligare investeringar. 

”Vi ser pengarna som konserverad arbetskraft. De ska vi sätta i arbete i nya tillväxtbolag och jag tittar på sektorer som mat, hälsa, utbildning och miljöteknik”.

Familjen Brandberg äger idag cirka 17 procent av Mat.se. Största ägare är Gavia Food Holding äger cirka 27,7 procent.

Storägarna, som kontrollerar 83,2 procent av bolaget, har accepterat budet. Budet går igenom om 90 procent av ägarna accepterar.

Läs mer