Sök ikon

46elks tar in kapital till tjänst som sms:ar extrajobbare

Artikel bild
Teamet bakom 46elks från vänster: Victoria Wagman, Johannes Ridderstedt, Martin Harari Thuresson och Emil Tullstedt. Foto: Press

Uppsala-bolaget fyller kassan med 3,5 miljoner kronor.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

viviana@breakit.se

Reporter

Med hjälp av Uppsalabolaget 46elks tjänst kan företag skicka sms till timanställda i exempelvis restaurangbranschen med en förfrågan av typen "Kan du jobba mellan 17 och 23 i kväll?", där den anställde kan svara "Ja" eller "Nej" på meddelandet.

Tjänsten kan också användas till att verifiera en kunds identitet genom att be kunden knappa in sitt nummer och invänta ett sms med en fyrsiffrig kod, som sedan knappas in i en ruta i webbläsaren.

Tjänsten används idag av bland annat startuphubbarna SUP46 och Minc samt Peter Settmans parfymstartup Sniph.

Nu står det klart att bolaget växlar upp och tar in nytt kapital på 3,5 miljoner, varav 2 miljoner kommer från de befintliga ägarna. Serieentreprenören och affärsängeln Daniel Laurén samt Freespee-grundaren Carl Holmquist hör till de som deltar i rundan. Den sistnämnde stängde nyligen en större finansieringrunda på 90 miljoner.

“Vi har tuffat på bra och har haft 16 stycken kvartal på raken av tillväxt. Vi har tagit in mer kapital för att göra ännu mer av det vi redan gör”, säger Johannes Ridderstedt, vd och grundare av 46elks.

Sedan starten 2011 har 46elks tagit in 8 miljoner kronor, denna nyemission inkluderad. Dock fick de sittande delägarna i styrelsen lämna sina poster nu i samband med finansieringsrundan.

“Vi hade en arvoderad styrelse och vi tycker inte att vi har samma behov av en sådan styrelse längre. Nu är det jag och min kompanjon Carl (Holmquist) som sitter i styrelsen men delägarna finns kvar som aktieägare. De som ännu inte var aktieägare fick chans att köpa in sig”, säger Johannes Ridderstedt.

Omsättningen för 46elks väntas landa på 3,5 miljoner kronor i år, vilket är en ökning på 50 procent jämfört med föregående år.

Bolaget lanserade för ett år sedan i Finland.

Hur har det gått i Finland? 
"Det tuffar på och Finland är nu vår näst största marknad, men det är svårt när man har begränsade resurser”, säger Johannes Ridderstedt och tillägger: 

"Våra tjänster finns i enklare utförande internationellt, och mer komplett i ett tiotal europeiska länder och Nordamerika, Australien och Israel. Men fullt ut i just Sverige och Finland."

Läs mer