De senaste åren har en rad nya aktörer dykt upp som vill konkurrera med Schibsted-ägda Blocket på marknaden för begagnat-försäljning på nätet.
Först på banan av de svenska gratistjänsterna var Citiboard, som lanserades 2013. Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner i riskkapital från bland andra Lendo-grundaren Thomas Hjelm.
Citiboard har hittills haft mycket små intäkter. Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades 31 mars 2016, omsatte bolaget 238.000 kronor och gjorde en förlust på 5,5 miljoner kronor.
Bolagets medgrundare Daniel Tidebrink säger att det än så länge är för tidigt att koppla på intäkterna.
“Ingen av andra generationens classifieds, som Letgo, Wallapop och Shpock har tjänat pengar. Vi har gjort stora investeringar i bland annat tillväxt. När man har kommit till en dominant position på marknaden, då kan man börja utforska olika intäktsmodeller”, säger han.
Precis som flera av konkurrenterna är Citiboards tänkta affärsmodell att sälja premiumtjänster, som ger vissa prylar bättre synlighet på sajten. Men att ladda upp en annons är som sagt gratis.
Trots de små intäkterna säger Daniel Tidebrink att det går bättre trafikmässigt än någonsin för Citiboard.
“Det senaste kvartalet har vi vuxit med 40 procent i downloads av appen, helt organiskt. Vi har inte de muskler som till exempel Schibsted har men vi lyckas ändå sätta rekord i aktivitet. Inom kort ska vi lansera en ny produkt, med en av världens snabbaste processer för att lägga in annonser”, säger han.
Appen har 340.000 registrerade medlemmar, varav ungefär hälften är aktiva varje månad. Av årsredovisningen framgår att bolaget den 31 mars hade 1,5 miljoner kronor kvar i kassan. I slutet av november gav en kvittningsemission ytterligare 600.000 kronor i kassatillskott.
“Pengarna ska räcka till break even. Jag räknar med att vi når dit i tredje kvartalet 2017. Men samtidigt utforskar vi våra möjligheter att ta in nytt kapital”, säger Daniel Tidebrink.
Era konkurrenter har väldigt stora resurser. Vad talar för er?
“Det är en bra och relevant fråga. Det är klart att det är tufft att konkurrera mot stora mediehus, men de andra aktörerna hjälper oss att driva begagnat-handeln i Sverige. Vi har en lojal användarbas och vi växer organiskt samt. Och vi var först med andra generationens köp- och säljplattform i Sverige”.