Sök

Ben Holmes hyllning – därför väljer han svenska startups

SpotifyIndex Ventures

Foto: Stingsthlm

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Ben Holmes på Index Ventures har investerat i en mängd svenska framgångssagor. Nu berättar han om fördelen med svenska techbolag – och varför Spotify gör helt rätt som tänker ”freemium”.

Att pengar strömmar in till Stockholm just nu råder det ingen tvekan om. När jag pratade med affärsängeln Jane Walerud för någon vecka sedan drog hon, precis som många andra investerare, paralleller till it-bubblan för femton år sedan. Att ingen vill missa tåget med destination exit.

Andra menar samtidigt att oron för en sprickande bubbla är klart överdriven.

På inkubatorn Stings endagskonferens Sting Day förra veckan passade jag på att ta mig en pratstund med den välkända investeraren Ben Holmes. Han och hans riskkapitalbolag Index Venture har investerat i svenska framgångssagor som Skype, MySQL, King, Izettle, Rebtel, Stardoll och Soundcloud.

Han, om någon, borde kunna ta temperaturen på den svenska startup-scenen.

”Det är superviktigt att startups verkligen förstår vad som händer i makroekonomin. Det finns enormt stora mängder pengar – men svenska bolag konkurrerar om dessa pengar med omvärlden. Om det inte är svenska bolag som får pengarna, då kommer det bli någon annan", säger han till Breakit.

Att ett stort antal av de bolag som Index Ventures har investerat i är just svenska är ingen slump. Enligt Ben Holmes finns det flera faktorer som gör svenska startups intressanta.

”Det som är fantastiskt med Sverige är att man har lyckats få de vänstra och högra hjärnhalvorna att arbeta så bra tillsammans. Man har både den kreativa designtalangen, som är nödvändig för startups numera, och den mer affärsinriktade talangen. I Tyskland har man också båda talangerna, men det är ungefär på halva nivån. Det är ett fantastiskt samspel", säger han.

Innan vi börja prata om riskkapitalet i Stockholm har Spotify-grundaren Martin Lorentzon precis blivit utfrågad av Sting-representanter på konferensens scen. Martin Lorentzon förde där ett resonemang kring att man som startup bör ta in pengar när möjlighet finns – men att man inte bör ta in för mycket.

Han beskrev det som att ”hungern” måste finnas kvar.

”Det Martin Lorentzon sa om att inte ta in för mycket pengar och behålla hungern, det är helt sant. Men samtidigt finns det just nu en generation av bolag som fokuserar på utförande och snabb utväxling på marknaderna. Där är nog Uber det tydligaste exemplet. En kritisk komponent för framgång är inte bara produkt- och marknadsstrategin, utan den finansiella strategin. Jag tror svenska företag måste vara medvetna om det från dag ett, att resa mycket pengar för att kapitalisera på sin framgång kan vara en nödvändighet snarare än ett alternativ.”

Att man behöver ta in stora summor pengar för att lyckas globalt är just Spotify ett exempel på, menar han.

”Att Spotify just rest 3 miljarder kronor visar på att de är medvetna om att vi befinner oss i en tid där det inte räcker med att bara ha en idé och ett utförande, utan det krävs snabb internationell expandering. Tiderna kan förstås ändras och pengaflödet kan komma att minska, men just nu finns det ett flöde av pengar som vill backa upp tillväxtföretag inom tech – och majoriteten av de här pengarna når lovande bolag med globala ambitioner”, säger han.

Index Ventures är själva inte en av investerarna i den svenska framgångssagan – men de har investerat i svenskgrundade SoundCloud, som applicerar en liknande "freemium"-modell som Spotify.

Det innebär att konsumenterna har möjlighet att lyssna på musik kostnadsfritt utifrån vissa förutsättningar.

Ben Holmes är personligen övertygad om att det är den bästa modellen när det kommer till den här typen av digitala tjänster.

”Den fungerar av flera skäl. Med ett fast pris på en produkt eller tjänst kommer det alltid finnas en massa konsumenter som aldrig provar på produkten eftersom de inte tar sig över barriären. Men med freemium kommer du få personer att testa produkten. Och även om de sedan inte konverteras till betalande kunder så finns det ändå ett värde i att ha dem – de blir förespråkare för din produkt och hjälper den virala spridningen. Det är ingen merkostnad att den typen av konsumenter.”

”Det är som att ha en butik med en öppen dörr och låta alla komma in.”

Ben Holmes har varit engagerad i frågan en längre tid, och skrev för två år sedan en artikel i ämnet. Där hävdade han att modellen ser till att konsumenter betalar den summa som motsvarar den nytta produkten skapar.

”Den ser till att folk kan sätta sitt eget pris på produkten. Om du säljer en produkt för tolv dollar, då missar du alla dem som bara är villiga att betala en dollar för produkten. Då får man noll intäkter från det segmentet.”

”Det är den bästa modellen till att få en lämplig summa pengar från varje användare.”

Så Spotify gör rätt som använder sig av "freemium"?

”Jag tror att freemium är det bästa sättet att marknadsföra en digital produkt och jag tror att Spotify har en väldigt bra chans att bli en långsiktig vinnare i det här. Sedan är frågan är om det satta priset är det rätta. I Spotifys fall vet jag inte vilka experiment man gör."

"Men även om det blir Apple eller Google är strömmad musik här för att stanna – och jag tror att freemium kommer att vara en del av det."

Läs mer