Sök

Konkurrenten varnar för prischock om Hemnet-affären godkänns

HemnetBooli

FOTO: BOOLI OCH HEMNET

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Annonspriserna kan tiodubblas om Schibsteds köp av Hemnet går igenom - det hävdar bosajten Booli i ett utspel. Konkurrensverket ska nu granska affären.

I fredags morse aviserade mediejätten Schibsted att de lägger bud på aktierna på Hemnet i en transaktion som skulle värdera hela den svenska bosajten till 1,5 miljarder kronor.

Men redan lite senare på fredagsmorgonen framgick det att affären var långt ifrån klar. Två av storägarna i Hemnet, Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet som tillsammans äger 50 procent av aktierna, hade fått information om budet först sent på torsdagskvällen. Både Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet analyserar nu budet men har inte bestämt om de ska tacka ja. På måndagen rapporterade också mediasajten Dagens media att Konkurrensverket ska titta närmare på budet.

”Vi kommer att granska affären noga, och vi kan den här marknaden väl då vi så sent som i december framgångsrikt drev en process i domstol mot Swedbanks förvärv av Svensk Fastighetsförmedling. Vi hade till och med vittnen från Blocket som i processen vittnade om Hemnets dominerande ställning”, säger Per Karlsson, chefsjurist på Konkurrensverket till Dagens media.

Nu höjs också röster från andra branschaktörer mot affären. Det är bostadssajten Boolis vice-vd och medgrundare Anders Kyhlstedt som går till attack i ett skriftligt uttalande:

”Att både Hemnet och Blocket arbetat med påtryckningar på mäklarna för att begränsa köparna och säljarnas valmöjligheter bådar inte gott för framtiden”, säger Anders Kyhlstedt och lyfter bland annat fram att mäklare på Fastighetsbyrån inte fått visa bilder på Boolis sajt trots att säljaren framfört önskemål om detta.

Anders Kyhlstedt menar också att det finns en risk för kraftigt ökade annonspriser om affären blir verklighet. I uttalandet skriver Anders Kyhlstedt att ett sammangående mellan Blocket Bostad (som Schibstedt äger redan idag) och Hemnet ”kan leda till tiodubbling av kostnad för säljare”.

Anders Kyhlstedt pekar på att genom köpet av Hemnet skulle Schibsted få en marknadsposition liknande den man idag har i Norge genom sajten Finn. Där kostar det cirka 5500 norska kronor att annonsera jämfört med 600 kronor för en bostadsannons på Hemnet.

Läs mer