Sök

Superstjärnan Avicii fortsätter investera – här är nya satsningen

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Tim "Avicii" Bergling kliver in i Mode Cold Brew - ett bolag som vill konkurrera med iskaffet.

Förra veckan stod det klart att DJ-stjärnan och producenten Tim “Avicii” Bergling investerat i streamingbolaget Bambuser. Det var den första officiella investeringen från den svenske musikern, som bland annat står bakom världshits som “Wake me up” och "Levels".

Nu står det klart att Tim Bergling fortsätter sin karriär som investerare. Den här gången kliver han in i energidrycksbolaget Mode Cold Brew, som grundats av Sean Eriksson och Fabian Wendt.

Drycken beskrivs som en hybrid av traditionellt kaffe, gjort på kenyanska kaffebönor, och vatten. Energidrycken påminner enligt bolaget om iskaffe - men med skillnaden att iskaffe bryggs varmt och därefter kyls ned, medan Cold Brew Coffe bryggs i kallt vatten.

"I studion har jag alltid förlitat mig till energidrycker tills jag hittade cold brew coffee! När möjligheten dök upp att få vara med i Sverigelanseringen av Mode Cold Brew kändes det direkt som ett solklart projekt att involvera sig i och när jag smakade Mode första gången bekräftades det!”, säger Tim Bergling i en kommentar.

Exakt hur mycket Avicii, som investerar via sitt bolag Avicii Music AB, går in med i Mode Cold Brew har bolaget inte velat avslöja, men enligt handlingar som Breakit har tagit del av ska det röra sig om en mindre investering på 300.000 kronor.

I affären värderas bolaget, som grundades i början av 2016, endast till 1,5 miljoner kronor, vilket gör att Tim Bergling kommer att äga 20 procent av bolaget.

Den låga värderingen beror sannolikt på att bolaget ser ett stort värde i att få in en stjärna av Aviciis kaliber i bolaget. 

Enligt medgrundaren Fabian Wendt finns det stora fördelar att få in Tim "Avicii" Bergling i bolaget. 

"Förutom kapital som möjliggör en lansering och etablering av Mode på den svenska marknaden så öppnar Tim även upp fler dörrar för olika spännande samarbeten (vi har flera på gång redan nu) och ger större spridning och exponering", skriver han i ett mejl till Breakit.

"Vi satsar nu primärt på att etablera Mode Cold Brew i Stockholm där vi har en mogen målgrupp som är öppna för nya och spännande produkter. Därefter expanderar vi mot andra större städer i Europa."

Hur kom ni i kontakt med Avicii?

"Tim är en del av vårt umgänge och när han fick reda på att vi höll på att starta upp Mode Cold Brew inför en lansering i Sverige så ville han gärna vara en del av det."

Även Aviciis manager Arash "Ash" Pournouri har sedan tidigare visat ett stort intresse för svenska techbolag och driver bland annat techeventet Symposium tillsammans med Spotify.

Läs mer