I oktober meddelade Ubers Sverige-chef Alok Alström att han slutar på taxijätten efter ett år på posten. Nu kan Breakit berätta att han går in som delägare och kommersiell chef i Göteborgs-baserade startupen Adclouds.
Hur mycket pengar eller hur stor andel det rör sig om vill han dock inte avslöja.
Bolaget har tagit fram en algoritm som man menar överträffar den mänskliga förmågan att ta fram displayannonser, såsom banners på sajter, med 30 till 200 procent.
“Jag tänkte först att det lät för bra för att vara sant, men nu har jag fått se resultaten. Det är en jävligt häftig produkt, den överträffar den genomsnittliga marknadsförarens kreativitet när det kommer till både att väcka uppmärksamhet och att känslomässigt beröra i budskap”, säger Alok Alström.
Enligt Adclouds kan deras algoritm komma att ersätta en tredjedel av kampanjreklambranschen globalt.
“Att allt fler arbeten automatiseras är något vi vant oss vid. Uber har redan påbörjat tester med självkörande bilar som gör behovet av förare överflödigt och det finns mängder av andra exempel”.
“Trösten har varit att vi människor i alla fall kommer att få behålla de kreativa jobben som är svåra att automatisera. Den bilden tror jag utmanas nu”, säger Alok Alström.
Adclouds algoritm känner av vilken typ av "kreativa element" som människor reagerar på genom att läsa av reaktionsmönster på nätet.
“På det viset lär den sig vad som funkar och vad som inte funkar. Som kund bestämmer du vad du vill uppnå och så optimerar algoritmen utifrån det”.
Den automatiserar färg och form, men även budskap.
“Du kan slänga in olika budskap och så tar algoritmen reda på vilket som fungerar bäst. Den kan enkelt användas av vilket företag eller politisk organisation som helst, helt utan kunskaper i statistik eller marknadsföring”, säger Alok Alström.
Bolaget har grundats av John Wallin och David Pettersson, det är också de som har tagit fram algoritmen som de fram till förra veckan har använt för eget bruk.
Då släppte Adclouds en betaversion av sin tjänst för att göra algoritmen tillgänglig för andra genom en prenumerationstjänst.
Bolaget har enligt Alok Alström inte behövt ta in något kapital eftersom grundarna redan tjänat pengar på algoritmen.
Förra året, alltså innan Adclouds lanserade sin tjänst brett, omsatte bolaget bakom 6,5 miljoner kronor och gjorde en förlust på nära 4 miljoner kronor.
“Bortsett från ett nystartat amerikanskt bolag så ser vi ingen annan i världen som utvecklat en liknande algoritm. Så vi är bland de första ut på en global marknad - som kommer vara revolutionerande för marknadsföringsbranschen”, säger Alok Alström.
Alok Alström har tidigare uppgett att han bestämde sig för att sluta på Uber efter att bolagets samåkningstjänst Uber pop tvingades lägga ner i Sverige i våras.