Året var 2002 när Industrifonden, investerare inom tech och life science, köpte in sig i det lilla bolaget Oatly med rötter från Lunds universitet.
Visionen var stor: att skapa ett kommersiellt gångbart alternativ till komjölk, en grundbult i speciellt våra barns näringsintag.
”Redan då hade funktionell mat börjat bli något. Även om det var små rörelser tänkte vi att det kunde vara något för framtiden”, säger Thomas Carlström, partner på Industrifonden som ansvarar för investeringen.
Thomas Carlström, Industrifonden.
Sedan dess har Oatly – med massiv marknadsföring och smarta PR-trick – vunnit alltmer mark i sin kamp mot mejerijättarna. Ett talande exempel är hur bolaget vände en stämning från branschorganisationen Svensk Mjölk till sin egen fördel.
Totalt har Industrifonden pumpat in 60 miljoner kronor i Oatly, och har fram tills i dag varit en av bolagets huvudägare.
Nu säljs två tredjedelar av innehavet. Oatly ägde innan affären 17 procent av Oatly.
”Först och främst får vi väldigt bra betalt. Men vi behåller en andel för att vi tror att vi kan få ännu bättre utdelning i framtiden”, säger Thomas Carlström.
Vinsten ska återinvesteras i Industrifondens ”evergreen-fond” och ska gå till investeringar i andra nordiska tillväxtbolag inom tech och life science.
Köpare är de internationella investerarna Verlinvest och China Resources, via ett nybildat samriskbolag, som nu ska hjälpa bolaget att expandera globalt.
2015 landade Oatlys försäljning på 363 miljoner kronor, vilket innebar en tillväxt på 35 procent jämfört med föregående år. Håller den takten i sig kan bolaget nå en försäljning på en halv miljard kronor i år. Några stora vinster är det dock inte att tala om – än.
”Med den starka expansion vi har frestar det på likviditeten och finanserna. Vi prioriterar tillväxt, det kostar”, säger Thomas Carlström.
De nya ägarna köper inte bara andelar från Industrifonden utan går även in med nytt kapital. Hur mycket det rör sig om har Breakit i nuläget inga uppgifter om.
Klart är att de nya ägarna ska säkra att Oatly nu på allvar kan skala upp och bli ett globalt varumärke.
”Det ingår en kapitalförstärkning i det här paketet. Vi har sökt efter ägare som kan bidra med intelligent kapital för att göra Oatly till ett globalt livsstilsvarumärke på ett annat sätt än vad det är i dag”, säger Thomas Carlström och tillägger:
”Ägarkretsen har också varit ojämn sett till finansiell styrka”.
De andra nuvarande ägarna, exempelvis Östersjöstiftelsen, grundarna, privata investerare och anställda, kommer att ha kvar sina ägarandelar i bolaget.
Industrifonden vill inte uppge hur stor vinsten från Oatly-investeringen blir, men klart är att det handlar om ett tresiffrigt miljonbelopp.