Sök

Här är elspararen Wattys nya drag - ger sig in i "hårdvaruträsket"

Watty

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Energisparappen ger sig på jakt efter slutkunderna. Något som kan konkurrera med eljättarnas egna lösningar.
"Det är omöjligt att inte trampa någon på tårna", säger grundaren Hjalmar Nilsonne.

Watty, som nyligen tog in 28 miljoner kronor i riskkapital från bland andra EQT Ventures, är en startup som vill hjälpa människor att spara in pengar på sin elräkning med hjälp av analys av energidata.

Bolagets algoritmer gör det möjligt att se exakt vad i ett hus som drar energi, hur mycket och när.

Hittills har affärsmodellen framför allt kretsat kring att tolka den data som energibolagen samlar in i hemmen. Någon extern hårdvara, som exempelvis konkurrenter som Ngenic använder sig av, har inte behövts.

Men nu verkar grundaren och vd:n Hjalmar Nilsonne ha tänkt om. På techkonferensen Slush avslöjar han för Breakit att bolaget nu ger sig in i hårdvaruträsket och börjar leverera sin produkt och tjänst direkt till slutkonsumenterna.

“Innan har vi bara jobbat mot företag, men nu går vi på slutkonsumenten. Det är en låda och en app som vi installerar hemma hos våra användare. Kärnan är realtidsinformation om vad som händer i ditt hem och vi låter dig få kontroll över din energianvändning.”, säger han.

Inledningsvis kommer bolaget att rulla ut sin nya produkt, som kommer att kosta motsvarande 2.000 kronor med installation, i Stockholm, Berlin och München.

“Vi jobbar med samma kunder som tidigare, men det vi har gjort är att vi tagit den plattform vi har byggt och öppnat upp för ett användningsområde till", säger Hjalmar Nilsonne.

De stora energibolagen, som Watty också vill arbeta med, riktar sig dock alltjämt till samma slutkonsumenter med egna appar och energisparlösningar.

Enligt Hjalmar Nilsonne är Wattys nya produkt inte nödvändigtvis en konkurrent till deras lösningar. Han medger samtidigt att det finns en risk att man trampar några “på tårna.”

“Jag skulle säga att IOT (internet of things, red. anm.) är ett område där alla bolag krockar. Google krockar med Telia som krockar med energibolaget. Det är omöjligt att inte trampa någon på tårna, alla krockar med alla per definition.”

Nu blir ni ett hårdvarubolag, med allt vad det innebär. Vad betyder det för er?

“Kommer man till en investerare med en produkt som är helt skalbar så är det såklart en fördel. Att inte behöva bry sig om att skeppa och distribuera massa lådor. Men det här handlar i slutändan inte om att ha den fiffigaste powerpointen, utan det handlar om att leverera mest kundvärde.”

“Sedan har vi inte blivit ett hårdvarubolag bara för att vi levererar en till lösning. Vår stora kraft i form av pengar och personal lägger vi på analys och machine learning.”

Watty omsatte drygt 7 miljoner kronor förra året.

Läs mer