Sök

Addnature-grundare bygger ny e-handelskoncern efter exit

AddnatureFiske.se

Addnature-profilerna: KLAS BERGGREN, MATHIAS HEDSTRÖM OCH MARTIN LARSSON. Nedan höger: DAVID RÖNNBERG Foto:Press/TT/Koji Sasahara

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Två nya affärer är på gång innan jul, erfar Breakit.

För två veckor sedan köpte österrikiska Signa e-handelsjätten Internetstores för 1,7 miljarder kronor.

I köpet ingick bland annat Addnature som svenskarna Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson byggt upp till en av Nordens största friluftsbutik på nätet.

De tre svenskarna, tillsammans med den tidigare Addnature-chefen David Rönnberg och Pär Svärdson (medgrundare till Addnature men aldrig operativ i bolaget), var några av de stora vinnarna på affären. Enligt Breakits källor kunde de fem dela på runt en kvarts miljard kronor när Internetstores fick nya ägare.

Mathias Hedström sa redan när affären avslöjades att han, tillsammans med David Rönnberg, Klas Berggren och Martin Larsson skulle börja bygga upp en portfölj av svenska e-handelsbolag.

”Nu kommer vi göra fler roliga investeringar framöver. Framför allt tittar vi på e-handel”, sa Mathias Hedström.

Nu börjar planerna ta mer konkret form, vilket vi rapporterade först om i Breakits podcast. Sedan tidigare är de fyra storägare i e-handelssajten jakt.se . Genom att förvärva en fysisk fiskeaffär i Sundsvall skapas förutsättningar för att bygga upp en större e-handelsverksamhet inom sportfiske.

Lagom till fiskesäsongen drar igång i vår så kommer e-handelssajten fiske.se lanseras. Föregångaren jakt.se har redan haft en stark start sedan Addnature-gänget köpte domännamnet och drog igång verksamheten. Förra veckan, under Black friday, sålde sajten jaktprylar för över 5 miljoner kronor på en enda dag.

Fiskebutiken i Sundsvall heter PO´s fiske och prislappen hamnade på 3 miljoner kronor, varav hälften betalades i rena pengar och resten växlades in i aktier i Jakt.se som värderades till 35 miljoner kronor i transaktionen.

"Vi ska starta e-handelsbutiken Fiske.se, men vi har ingen djupare kunskap i fiske. Det är därför vi köper – för att vi behöver lära oss mer om fiske. Den kunskapen kommer vi att få nu från personalen. Men vi tror också att det kan vara bra ha en fysisk butik som PO's fiske som redan är lönsam", säger Mathias Hedström. 

Och e-handelssatsningarna inom fiske och jakt är bara början. Enligt Breakits källor är Mathias Hedström och hans kollegor på väg att avsluta ytterligare affärer som innebär att de går in på nya produktområden.

”Det är två vertikaler som är aktuella och det kommer i så fall bli lite större affärer som presenteras innan jul”, säger en av Breakits uppgiftslämnare.

Planen är att använda sig av samma tekniska plattform för alla e-handelsvertikaler som skapas. Plattformen blev klar under hösten och uppges ligga långt fram när det gäller sökordsoptimering vilket innebär att chanserna att rankas högt i Googles söksystem maximeras.

Hör mer om den nya e-handelskoncernen i Breakits podcast.

Läs mer