Sök ikon

Nya banker pumpar in miljoner i Wrapp – ”har hittat rätt modell”

Artikel bild
T.v: Lena Apler, grundare av Collector Bank. T.h: Länsförsäkringars logotyp. Foto Ann Jonasson samt Eric Roxfelt/TT

Collector och Länsförsäkringar investerar miljoner i Wrapp - öppnar för fler samarbeten i framtiden.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

På onsdagen berättade Wrapps vd Aage Reerslev att bolaget har landat en rad samarbeten med nordiska banker. Det handlar om bland annat Danske bank, Collector och Länsförsäkringar.

Wrapp har skapat en slags rabattapp där handlare kan bygga lojalitetsprogram baserat på bankernas kunddata.

Nu visar det sig att Wrapp inte bara har fått in bankernas kortsystem i appen. Flera av dem har även investerat i appbolaget.

Det handlar om Collector Ventures och Länsförsäkringar Bank.

”Vi har en klar ambition om att bredda våra kortlösningar. Då är det väldigt bra att kunna få ett nära samarbete med en färdig produkt som ger respons och ”cash back” omedelbart vid köp”, säger Lena Apler, grundare och styrelseordförande för Collector Bank.

Wrapp har haft svårt tidigare med att skruva sin affärsmodell rätt. Varför investerar ni nu?

"Det här är Wrapp 2.0 det är något helt annat. Nu har bolaget en affärsmodell som skapar värde för handlare, banker och konsumenter. De har hittat rätt den här gången”, säger Lena Apler.

Investeringen ser hon inte bara som positiv ur en finansiell synvinkel utan även genom att bankerna kommer närmare varandra.

”Storbankerna har samarbetat mellan sig tidigare med exempelvis Swish, men vi som är lite mer nischade har stått vid sidan om. Kan vi samarbeta kring det här kanske det kan blir mer i framtiden”, säger hon.

Som exempel för framtiden lyfter hon fram de kommande PSD2-reglerna som gör att banker måste öppna upp sig mot tredjepartstjänster i större utsträckning.

”Det är mycket bättre att vi går samman än att man försöker stänga dörrar för varandra som kommer att öppnas ändå.”

Hur mycket bankerna har investerat vill hon inte kommentera men säger att det är en substantiell investering för Collector Ventures som görs i form av ett konverttibellån.

Med tanke på att Collector ursprungligen satt av 100 miljoner kronor till sina techinvesteringar, samt att Wrapp tog in 40 miljoner kronor från Nordea, H&M och Klarna förra året, kan man räkna med att det handlar om ett antal miljoner kronor.

I ett mejl till Breakit meddelar Länsförsäkringar att lånet kan konverteras till en aktiepost om cirka 5 procent men kommenterar inte beloppet som investerats.

Länsförsäkringar Sak har tidigare investerat i e-hälsobolaget Aifloo men enligt en talesperson är det första gången banksidan av verksamheten gör en sådan investering.

"Vi gör inte andra sådana investeringar nu men dörren är inte stängd för framtiden", skriver banken.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det, felaktigt, att även finska Aktia Bank investerat i Wrapp.

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer