På våning fyra i inkubatorn Mincs hus i Malmö sitter teamet från My Esteeme. Det är svårt att missa. Hela väggen i deras lilla kontorsrum är täckt av små dockor.
Grundaren Leslie Alfredsson är född och uppvuxen i Mexico City. Där jobbade hon som marknadsansvarig på mediejätten Televisa. Hon kom till Sverige för kärlekens skull.
Men i Malmö var det till en början svårt att få jobb, trots utbildning och erfarenhet.
”Jag gick till arbetsförmedlingen för att söka jobb inom kommunikation, men fick rådet att börja som barnskötare”, säger Leslie Alfredsson.
Så blev det.
Leslie jobbade på förskola innan hon några år senare tog sig vidare till webbyrån Pixelant. Samtidigt växte känslan av att barn, både hennes tidigare förskolebarn och en unga flicka i Leslies släkt, upplevde att de inte dög som de var.
”Hon var sju år när hon kom till mig och bad mig att köpa smink till henne. Jag började hitta på små historier åt henne för att berätta att hon duger som hon är”, minns Leslie.
Det skulle sen leda fram till att Leslie sade upp sig från Pixelant, för att dra igång sin startup kallad ”My Esteeme”.
Målet? Att få in ett koncept bestående av talande dockor, böcker och en app med inslag av augmented reality hos landets stora leksakskedjor. Ett koncept som ska få små pojkar och flickor att känna att de duger precis som de är.
Under tolv månaderna har konceptet testats i förskolor.
”Vi skapar en brygga mellan föräldrar och barn för att låta dem prata om mångfald, öppenhet, empati och självförtroende”, säger Leslie Alfredsson som är kritisk mot de underliggande budskap som många av dagens leksaker förmedlar till våra barn:
”I dag har de massor av produkter som förstärker stereotyper. Vi vill göra en revolution i leksaksindustrin”.
Projektet är i skrivande stund i stort sett självfinansierat, men bolaget hoppas kunna landa en investering för att skala upp.
Socialt entreprenörskap tycks ligga i tiden. Klarna-grundaren Niklas Adalberth satsar just nu en ansenlig del av sin förmögenhet på investeringar i den typen av bolag – samt i bygget av en jättehub i Stockholm för sociala entreprenörer.
Till skillnad från klassiska välgörenhetsorganisationer, som bygger på donationer, vill många sociala entreprenörer samtidigt skapa bärkraftiga affärer.
Ett exempel från Skåne-regionen är Malmö-bolaget Orbital Systems. Idéen tycks lika enkel som självklar: att återvinna en stor del av allt vatten som vi duschar våra kroppar med med hjälp av ett smart duschsystem. I Hammenhög, på natursköna Österlen, finns Simris Alg. Den numera noterade startupen vill bidra till balans på vår planet genom att tillverka algbaserade kostillskott.
En annan skånsk idé är något mer svårförklarad. Den handlar om grisar och kossor. Och maten på våra tallrikar.
Cowfunding heter bolaget som kom till efter en idé av entreprenören Gertjan Dieleman, som slog sig ihop med godsägaren Hans Ramel från Övedskloster i Sjöbo kommun.
”Jag tror på kombinationen av att göra affärer och att göra världen bättre. Min passion ligger i att göra matsystemet bättre”, säger Gertjan Dieleman.
Bakom hans startup, som nyligen fick in en halv miljon kronor i riskkapital, ligger speciellt en insikt. När vi står i köttdisken vill vi egentligen inte tänka på det. Men många av slaktdjuren har haft ett liv som varit fyllt av dåliga förhållanden, massivt bruk av antibiotika och onaturligt foder.
”Många vet inte vad de äter. Systemet för att mata massorna är byggt på att producera maximal mängd protein till lägsta möjliga kostnad. Det innebär att kvalitet och djurens välmående blir lidande”, säger Gertjan Dieleman.
Cowfunding, som enkelt uttryckt låter dig bli delägare i en ko eller gris, vill erbjuda ett schysstare alternativ till den som vill äta kött. De utlovar full tranparens, kött från närliggande gårdar och god djurhållning.
När djuret slaktas skickas styckdelarna ut i en låda till kunderna. Enligt konceptet ”svans till nos” används allt. Det är ett slags matkasse – för bra kött.
Man kan naturligtvis hävda att det är bättre för planeten att använda sin kraft till att få alla att äta vegetariskt.
Cowfunding handlar inte om det, utan om att de som ändå väljer att äta kött tar ett större ansvar för sin konsumtion.
Nu expanderar bolaget till Stockholm, och sneglar även på Köpenhamn.
”Vi siktar på att nå 400-700 ordrar per månad i slutet av nästa år”, säger Gertjan Dieleman.
Detta är en artikel från Breakits reportageresa till Malmö. Läs de andra delarna här:
Sålde till Apple i elfte timmen – nu ska Mapillary kartlägga världen
Kan en av dessa tio skånska startups bli nästa techsuccé?
Därför lockar Skånes startups till sig investerarnas miljarder just nu