Fyndiq, även kallat för “Nätets Ullared”, säljer en herrans massa produkter. Närmare bestämt 800.000 stycken.
För att lyckas sälja ännu mer ska Fyndiq nu börja använda maskininlärning och storskalig dataanalys för att förstå vilka produkter som sajten borde visa för varje kund.
Bolaget, som omsatte 302 miljoner förra året, ska därför starta en forskningsavdelning där matematiker och dataanalytiker ska jobba. En av de först anställda där är Daniel Klevebring, forskare vid Karolinska institutet och doktor i bioinformatik på Karolinska institutet.
“Det här ska bli väldigt kul och jag ser fram emot att bidra. Bioinformatiker besitter en mycket relevant kunskap inom analys av big data. Att utforska och förstå data är en av hörnstenarna i bioinformatik och kommer komma väl till pass för att analysera de stora dataset som Fyndiq har” säger Daniel Klevebring.
Fyndiqs vd Dinesh Nayar säger att satsningen på dataanalys är central för Fyndiq.
“Många kolleger i branschen använder konsulter och tredjepartslösningar inom detta område. Vi ser det som en del av vår absoluta kärnverksamhet och väljer därför att satsa på detta fullt ut”, säger han.