Den här helgen väntas bli startskottet för julhandeln. Då har de flesta fått sin novemberlön och samtidigt infaller Black friday - det amerikanska rea-koncept som även svenska e-handlare anammat de senaste åren.
För de företag som säljer leksaker online är det en extra viktig månad. Enligt Maria Bodegård, vd på Stor & Liten, står julhandeln för 60 procent av den årliga omsättningen.
“Leksaker säljs till så otroligt stor del i december. Man förbereder hela året inför julen, alltifrån att bygga lager, trimma kundtjänst och lägga stort fokus inom alla marknadsområden”, säger hon.
Stor & Liten hade från 70-talet och fram till år 2000 fysiska butiker runt om i landet. År 2000 köpte den danska leksaksjätten BR upp bolaget och varumärket försvann. Men 2011 återuppstod Stor & Liten på nätet. I december förra året köpte riskkapitalbolaget Verdane upp 20 procent av bolaget genom att köpa ut tidigare ägare, främst Aggregate media. Sedan dess har Verdane köpt ytterligare andelar och äger nu 31 procent.
Nu är målet att bli störst på leksaker på nätet. Där är dock konkurrensen hård från lekjättar som Lekmer och Jollyroom. En mer offensiv digital satsning från BR lär också komma, sedan EQT förra hösten köpte 75 procent av bolaget i en miljardffär.
Stor & Liten är fortfarande små i jämförelse, förra året omsatte bolaget 30,6 miljoner kronor. Vilket förvisso var en ökning med 76 procent jämfört med året innan. I år räknar man med att öka omsättningen med ytterligare 60 procent.
Lekmer har som jämförelse omsatt nära en halv miljard de två senaste åren och Jollyroom landade på nära 400 miljoner kronor förra året.
“Det finns en hel del stora jättar, det är en etablerad marknad. De började sin resa tidigare än oss och har varit jätteduktiga i att etablera e-handel för leksaker på nätet, och det är vi glada för", säger Maria Bodegård.
Ett kvitto på att de trots det har lyckats menar hon är att de förra året utsågs till årets e-handlare av Pricerunner inom kategorin barn och familj.
“Rent operativt står vi oss bra, vi har en stabil logistik och en duktig kundtjänst. Vi är väldigt måna om att ha en kundorienterad approach", säger hon.
Att logistiken fungerar är extra viktigt inför jul, när paketen måste komma fram i tid.
Senast julen 2018 räknar bolaget med att nå lönsamhet. Förra året landade resultatet för räkenskapsåret (som var förlängt med tre månader) på minus 8 miljoner kronor.
För att försöka få mer fart på omsättningen även årets andra årstider jobbar man med olika strategier och satsar mycket inom sport och aktivitet, samt barnkalas.
“Att så pass stor del av omsättningen ligger runt julen är en utmaning. Mycket fokus ligger på att hitta ett utbud som kan växa starkt även övriga delar av året".
"Men vi har ett otroligt gott varumärke och anstränger oss för att förvalta det väl. Vi har också valt att mer renodlat ha leksaker som vår huvudkategori. Många andra har gått över till mer av barnkläder och inredning men vi vill främst stå för lek och aktivitet”, säger Maria Bodegård.