Sök ikon

Kan en av dessa tio skånska startups bli nästa techsuccé?

Artikel bild
Tio startups pitchade på Mincs första kapitaldag. Foto: Breakit.

Breakit är på plats för Malmös svar på Slush.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Det är dags för Malmös motsvarighet till Sthlm Tech Fest eller Slush – kallat ”Startup Live!”. Över 800 personer stod på gästlistan när gratiseventet drog igång under onsdagskvällen. 

Från scenen delade Hampus Jakobsson (serieentreprenör och ängelinvesterare), Sarah Wittbom (Nordic Ecommerce Summit) Daniel Krusenstråhle (Fieldly), Joachim Samuelsson (Crunchfish), Charlotta Tönsgård (Min Doktor) och Emil Hansson (Prisjakt) med sig av sina erfarenheter. 

Den skånska startup-scenen är het, åtminstone sett till investerarnas intresse. Hittills i år har 1,1 miljarder pumpats in i startups från Skåne, enligt en sammanställning baserad på data från Nordic Tech List. Det kan jämföras med 650 miljoner för hela 2015, enligt sajten 8till5.

På onsdagseftermiddagen hölls även för första gången Minc Capital Day, där tio startups från Malmö-regionen från scen pitchade sina visioner inför ett fyrtiotal investerare bland annat från Industrifonden, Northzone och Kinnevik.

Alla var där för att söka investeringar på mellan 1-10 miljoner kronor. 

Minc, grundat 2003, är helägt av Malmö stad. Dess inkubatorsprogram inkluderar rådgivning och lokaler. Målet är att de startups som deltar under tolv månader ska bli redo att ta sin produkt till marknaden. 

Samtliga tio pitchande bolag är med i Mincs inkubator, varvid urvalet är begränsat.

Här är en kort beskrivning av alla tio bolag som pitchade på scenen som, enligt Minc, har chansen att bli Sveriges nästa techsuccé:

• Ifrågasätt: Har byggt en plattform för att autenciera kommentarer på mediesajter för att driva engagemang och därmed öka annonsintäkterna. 

Ska lösa problemet med ”nättroll och hatkommentarer” på ett kostnadseffektivt sätt.

”Vårt fokus är 100 procent på att få bort hatkommentarer, det skiljer oss från de andra på marknaden”, säger grundaren Gustav Hjärn. 

De stora spelarna på marknaden i dag är Facebook och Disqus.

Intäkterna ska komma från licensintäkter. En svensk prestigetidskrift ska bli bland de första att testa tjänsten. Lanserar skarpt i Sverige under det första kvartalet 2017.

***

• Katam: Ebjuder industriella skogsmätningar med smartphone. Användaren scannar skogen och programvaran bygger en 3D-modell av skogen, vilket kan användas för skogsägare för att hålla koll på sitt bestånd. 

Katam ska nu kommersialisera sin produkt och lansera skarpt mot marknaden i slutet av nästa år.

”Vi vill sälja licenser till de stora skogsägarna och siktar på att bli världsledande på 3D-mätningar av skog via smartphone”, säger grundaren Magnus Kåreby. 

Två stora skogsägare är med och testar produkten under utvecklingsfasen.

***

• Family Plus: Ett komplement till hemtjänst och sjukvård där äldre får tillgång till sällskap i hemmet. Beskriver sig själva som framtiden för gamla. 

”Sveriges äldrevård är nära kollaps. Vi vill bli ledande i att få till en förändring”, säger grundaren Lina Blanking. 

Bolaget fokuserar på ”individuell social vård” och stöd till anhöriga. Planerar en internationell expansion. 

***

• Hemsiten.se: En tjänst som ger överblick för hemmets alla kostnader och föreslår prisoptimering av olika tjänster för hemmet. Vill ersätta den pärm med papper som många har med alla avtal kopplade till hemmet. 

”Vi har skapat en digital assistent för ditt hem”, säger Andreas Schön, grundare. 

Intäkterna ska komma från en kickback på nya avtal som tjänsten genererar, partnersamarbeten och en freemium-modell. 

Ska lanseras brett i samband med att PSD2-direktivet träder i kraft 2018.

***

• Caliente: En chilidryck som ska ge endorfinkickar. Caliente har bytt ut alkoholen mot chilins hetta. 

”Fler och fler väljer bort alkohol. Problemet är att alternativen är antingen tråkiga, fulla av socker eller dåliga kopior som alkoholfritt vin. Vi levererar en ny sorts kick”, säger grundaren Thomas Adner, 

Lanserades 2015 och ska expandera utanför Skandinavien. 

***

• MyZound (Hearreazanz): Erbjuder ljudoptimeringslösningar för vanliga hemelektronikprodukter, bland annat riktat mot alla med försämrad hörsel.

”Ljud behöver anpassas individuellt precis som glasögon”, säger grundaren Jan Weber. 

Mjukvaran gör ett hörseltest, analyserar datan och anpassar ljudet efter just dig (exempelvis i din smartphone). 

Strategin är att sälja teknologin på licens, mot företagskunder, exempelvis mot mobiltillverkare, hörlursbolag och tjänstebolag som Spotify.

***

• Century Analytics: Vill bli framtidens hedgefond. Använder AI och igenkänningsalgoritmer för att förvalta tillgångar på den globala valutamarknaden. 

”Vi testat vår algoritm sedan 2002 och har presterat en årlig avkastning på tio procent. Vi har testat live med våra egna pengar under året och presterade väldigt bra under både Brexit och efter presidentvalet i USA”, säger Hugo Langéen.

Bolaget ska börja förvalta externt kapital i slutet av året och ska initialt vända sig mot institutionella investerare.
Tar en management fee och en del av vinsten över en viss tröskel.

***

• Cowfunding: Låter kunder köpa andelar i kor och grisar, direkt från svenska gårdar. Detta för att förändra sättet på vilket vi handlar vårt kött och bidra till hållbar köttproduktion. Hållbart, transparent och premium är ledorden.

”Vi är det första bolaget av vårt slag i Skandinavien. Det som gör oss unika är att vi har ett strategiskt partnerskap med det största köttföretaget i Europa”, säger grundaren Gertjan Dieleman.  

***

• Studybee: Ett e-verktyg för att följa elevers akademiska utveckling via Google Classroom. Ska vara ett verktyg för både lärare och student. 

”Vi skapar en produkt som är beroendeframkallande för lärare och studenter”, säger grundaren Ian Rattigan 

Tjänsten är gratis för enskilda lärare, men är avgiftsbelagd för skolor som vill använda mer avancerade tjänster. Friskolekoncernen Academedia finns bland användarna. 

***

• Benchtell: En B2B-tjänst för att jämföra företagskostnader och avtal gentemot konkurrenter i samma bransch. Allt för att spara stora summor på att få ned leverantörskostnader. 

”Kostandsreducering är inte sexigt, men det är väldigt lönsamt”, säger Magnus Elg som menar att många företag kan spara upp till 30 procent på smartare kostnadskontroll.

Datan kommer från samarbetspartners inom revisionsbranschen som levererar anonymiserade uppgifter från en stor mängd företags bokföring. 

Målet är att automatiskt och snabbt hitta stora kostnadsbesparingar för kunderna. Affärsmodellen bygger på prenumerationsavgifter från partners och slutkunder. 

Läs mer