Sök ikon

Tog hjälp av startup – nu gasar Coop med sin smarta matkasse

Artikel bild
T.h: Fredrik Johanson, e-handelschef på Coop. Foto: Pressbild.

Livsmedelsjättens e-handel har tagit fart. Nu berättar bolaget att man växer 50 procent snabbare än branschsnittet.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Coop lanserade nyligen en ny matkasse eller "smartkasse" som bolaget själv kallar den. Den smarta matkassen har Coop tagit fram tillsammans med den svenska startupen Gastrofy.

Nu avslöjar bolagets e-handelschef Fredrik Johanson att e-handeln har börjat lyfta rejält – delvis tack vare smartkassen. Den nya lösningen står nu för vart femte e-handelsköp hos Coop.

Detta samtidigt som de rena matkassarnas tillväxt i Sverige generellt sett minskar. Den del av branschen som växer snabbast är lösplock, alltså där kunderna får välja sina varor helt själva.

“Vi forstätter att takta på rejält. När vi växer med 50 procent mer än marknaden kan man säga att vi har något som kunderna gillar”, säger han.

Vad tror du det är som gillas?

“Vår smartkasse är lite av en blandning mellan matkasse och lösplock. Det är mer på kundens villkor utan att det blir komplicerat. Enkelhet och snabbhet är extremt viktigt.”

Vad tillväxttakten betyder i absoluta siffror vill inte Fredrik Johanson uttala sig om. E-handeln med livsmedel generellt ökade under årets tredje kvartal med 31 procent, jämfört med samma period 2015, enligt branschorganistationen Svensk digital handel. Om Coop baserar sitt påstående på liknande siffror innebär det att bolagets e-handel växer med drygt 46 procent.

“Vi kommenterar inte konkreta siffror i dagsläget men det handlar om flera tusen kunder som vi berör i den här processen. Vi har drivit e-handelsverksamhet i någon form sedan 2008 och har vuxit varje år”, säger Fredrik Johanson.

Svensk digital handel estimerar att livsmedelsbranschen på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor i år. Hur stor markandsandel Coop har idag är fortfarande oklart.

Läs mer