Sök

Sportamore flyttar upp till Stockholmsbörsen

Sportamorebörsnotering

JANERIK HENRIKSSON / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nordens största e-handlare inom sport och fritid, Sportamore, kliver in i Stockholmsbörsens finrum – med en omsättning på en halv miljard kronor i ryggen.

Det råder rusning till Stockholmsbörsen bland svenska näthandlare. Tidigare i år börsnoterades it-återförsäljaren Dustin, i höst ska inredningsförsäljaren Royal Design in på börsen och nu kan vi berätta att även avslöja att Sportamore, tar klivet in.

”Vi har sedan start haft ambitionen att bli ett noterat bolag. Det har varit ett löfte till våra initiala investerare, och det gör att vi kan nå ut till en bredare allmänhet”, säger bolagets vd Johan Ryding till Breakit.se, som tillsammans med Joakim Friedman drog igång bolaget 2009.

Bolaget är redan idag noterat på First North-listan, men enligt Johan Ryding finns det flera fördelar med att nu bli ett Small Cap-bolag.

”Det här är den riktiga börsen. De ställs höga krav på bolagen för att upptas, vilket innebär en kvalitetsstämpel för oss”, säger han. 

”Vi hoppas att noteringen på Small Cap ska bidra till att skapa ett större värde för både existerande och nya aktieägare.” 

Sportamore omsatte under 2014 370 miljoner kronor och enligt Johan Ryding ligger den rullande tolvmånadersomsättningen nu på cirka 550 miljoner kronor.

”Vi har gjort en resa där vi gått från noll kronor till över en halv miljard i rullande omsättning på fem år. Vi har följt den plan vi satte upp från början och vår långsiktiga finansiella målsättning är att vi ska omsätta 800 miljoner 2016”, säger han.

På resultatraden är det däremot desto rödare för Sportamore. 2014 gjorde bolaget en förlust på 13,2 miljoner kronor, och även under 2015 belastas resultatet av bland annat satsningar på marknadsföring.

Det är däremot ingenting som oroar Johan Ryding.

”Vi har valt en tillväxtstrategi där vi sagt att vi ska använda vår kassa till att investera och bygga ett stort bolag. Det är den resan vi befinner oss i nu. Ambitionen har från början varit att bli Nordens största onlineaktör inom sport och fritid, och vi har finansierats för det ändamålet. Med tanke på den korta tidsplanen har vi gjort beräknade förluster, men även visat att affärsmodellen fungerar genom att leverera överskott under vissa kvartal”, säger han.

Sedan 2,5 år tillbaka är Sportamore aktiva på samtliga marknader i Norden, men hela verksamheten sköts än så länge från Stockholm. På frågan om det är aktuellt med ytterligare marknader svarar Johan Ryding:

”Vi har relativt små uppstartskostnader och vi har ingen lokal representation i de andra länderna, även om vi agerar lokalt med att anpassa sajten. Det är därför relativt lätt för oss att addera ytterligare marknader, även om det inte är en del av den plan vi jobbar efter idag.

Läs mer