Sök ikon

Vad är Billpay och vad ska Klarna ha ytterligare ett tyskt bolag till?

Artikel bild
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski uppges lägga bud på tyska Billpay. Foto: Ann Jonasson.

Breakit vänder och vrider på uppgifterna om Klarnas nya förvärv.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Redan förra året kom uppgifter om att Klarna ville köpa det Berlinbaserade betalbolaget Billpay. Förvärvet offentliggörs nu, efter att Klarna varit ute och sonderat terrängen för en nyemission kopplad till affären

Billpays ägare Wonga är finansiellt pressad, och har försökt sälja bolaget under ett par månader. Wongas problem kan innebära en öppning för Klarna att stärka sin ställning på den viktiga tyska marknaden - till en förhållandevis låg prislapp.  

Tyskland är en av de allra största e-handelsmarknaderna i Europa, och bjuder därmed potentiellt mycket stora transaktionsvolymer för mellanhänder som Klarna. När affären nu går igenom innebär den ett andra förvärv för Klarna i Tyskland.  

I slutet av 2013 köpte bolaget upp sin tyska konkurrent Sofort, som nu är en betydande del av Klarnas verksamhet. Prislappen då uppgavs ha landat på minst en miljard kronor, en siffra som dock inte bekräftades av Klarna. Bolagen slogs ihop för att skapa en ”ledande europeisk oberoende betalaktör som på allvar kan ta upp kampen med de stora amerikanska konkurrenterna” (läs: främst Paypal). 

Klarna hade på egen hand lanserat sin fakturatjänst i landet, men adderade via uppköpet en stor kundstock av e-handlare som använde Sofort som leverantör av direktbetalningar via kundernas banker. 

2015 drog Sofort in 343 (199) miljoner kronor till Klarna. 

Så hur passar Billpay in i Klarnas existerande verksamhet?

Här är vad vi vet:

• Wonga beskrivs som Storbritanniens största snabblånebolag. Verksamheten dras med stora problem, och går med förlust. 

• Bolaget köpte Billpay 2013. Säljare var bland andra Rocket internet. Billpay beskrevs då som ”Tysklands Paypal”, av Techcrunch. För Wonga var uppköpet ett sätt att röra sig mot e-handel och betalningar, snarare än snabblån. 

• Billpay hade då 2 miljoner användare, avtal med 3.500 e-handelssajter och en årlig transaktionsvolym på 300 miljoner euro. I dag har man över 4.000 anslutna handlare. Sofort har som jämförelse 35.000 partners. 

• I dagsläget har Billpay verksamhet i Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna, där även Klarnas tyska del Sofort finns. 

• Billpay erbjuder tre huvudprodukter till e-handlare:

1. Faktura, ”Billpay” invoice, där bolaget ser till att e-handlare kan låta kunderna handla och betala senare. Likt Klarna tar Billpay risken, och lovar att handlaren får 100 procent betalt även om kunden inte betalar för sin vara. 

2. Delbetalning, ”PayLater”. Kunderna kan dela upp sin betalning utan att behöva lämna e-handlarens sajt. 

3. Direktbetalning, ”Direct Debit”, från kundens internetbank. 

Sofort, Klarnas tyska dotterbolag, är helt inriktat på direktbetalningar. Klarna har sedan starten haft en egen fakturatjänst, som är i det närmaste identisk med Billpays, och möjligheten att delbetala. 

I ljuset av detta uppköpet mer ut att handla om att köpa sig marknadsandelar än att addera något nytt erbjudande till Klarna. Storleken på Billpays verksamhet har hitiils varit svår att få grepp om, då bara gamla siffror om transaktionsvolym och antal kunder har varit tillgängliga.

"Vi ger inte ut den informationen", skrev Billpays ägare Wonga till Breakit, via sin pr-byrå, i höstas.

I dag uppger Klarna att Billpay servar "över 5.000 e-handlare". 12 miljoner kunder ska komma med köpet av Billpay.

Med tanke på Wongas problem satt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i en god förhandlingsposition. Prislappen landar på 660 miljoner kronor. 

För den summan får Sebastian Siemiatkowski knappast några nya innovativa tjänster. Pengarna ser istället ut att gå till ett klassiskt köp av marknadsandelar.

Nu ska Klarna på allvar bli kung på den tyska marknaden. 

Läs mer