Sök ikon

Förlusterna ökar för Spotify - över 1,5 miljarder back under fjolåret

Artikel bild
FOTO: FREDRIK SANDBERG/TT

Kraftig expansion bränner pengar för den svenska musiktjänsten.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Svenska musikstreamingtjänsten Spotify ökade intäkterna med 45 procent till motsvarande 9733 miljoner kronor under 2014. Samtidigt ökade dock rörelseförlusten på grund av produktutveckling och expansionskostnader. Det framgår av siffror från Spotifys holdingbolag Spotify Technology S.A. som Reuters tagit del av från motsvarigheten till Bolagsverket i Luxemburg.

Rörelseförlusten landade på hela 1531 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 845 miljoner kronor året innan.

Under torsdagskvällen, på techeventet Sting Day, fick Spotify-grundarna, Martin Lorentzon, frågor kring bolagets ekonomiska utveckling. Han kommenterade inte Spotifys resultat explicit men svarade på frågeställningen om Spotify verkligen är ett framgångsrikt företag, med tanke på att bolaget inte genererar vinst.

”Ja, det skulle jag säga, eftersom vi har så många betalande. Man betalar med tid och får reklam eller månadsavgift. Och användarna är väldigt nöjda med tjänsten. Så jag skulle säga att det är ett framgångsrikt bolag", sade han då och tillade:

"Man ska inte alltid mäta pengar, jag säger inte att det att det är oviktigt, men i det här fallet har vi en plan, vi har en ambition och har exponentiell tillväxt. Vi finns i 58 länder och jag ser ingen orsak till att vi inte ska kunna kliva in i resten av länderna”.

Spotify bedöms i dagsläget värderas till runt 8 miljarder dollar i samband med en kapitalanskaffning som nyligen genomförts. Bolaget har ännu inte bekräftat att de tagit in nytt kapital.

Läs mer