Under många år har Isabella Löwengrips blogg Blondinbella varit en av Sveriges populäraste med idag över 1 miljon unika besökare i veckan. Och det är med bloggen som katalysator Isabella Löwengrip nu bygger sin företagsgrupp.
Den verkliga tillväxtraketen i koncernen är kosmetikbolaget Löwengrip Care & Color, LCC, som i år kommer öka omsättningen med över 100 procent till runt 34 miljoner kronor. Målet är att nästa år sälja för över 50 miljoner kronor.
”Min blogg har så klart varit väldigt avgörande för tillväxten, via den marknadsför jag LCC direkt till kärnmålgruppen och det är en viktig orsak till att vi idag är det snabbast växande skönhetsvarumärket”, säger Isabella Löwengrip till Breakit och fortsätter:
”Vi har varit lönsamma sedan dag ett och det har varit väldigt viktigt för oss. Nu siktar vi på en snabb internationell expansion. Vi finns redan idag i Sveriges alla apotek och i vissa butiker i Norge. Men på torsdag åker jag till Zurich för att lansera LCC där. Nästa steg blir Baltikum och Tyskland”.
Bloggens strategiska värde manifesteras också av att Isabella Löwengrip fortfarande ägnar mycket kraft åt den trots att hon numera driver en mindre koncern av olika bolag.
”Jag lägger mest av min tid på bloggen där jag skriver fem nya inlägg varje dag. Det tar tid att göra research, fixa bra bilder och svara på kommentarer. Bloggen är fortfarande Skandinaviens största med drygt 1 miljon unika besökare i veckan. Den blir större för varje år”, säger hon.
Det är också med hjälp av bloggen som hon nu systematiskt är på väg att bygga upp en portfölj av minoritetsposter i digitala startups med fokus på e-handel. Första större investeringen gjorde hon i fertilitetsappen Natural Cycles och i maj blev det klart att hon tillsammans med löshårföretaget Rapunzels grundare Ida Backlund blivit delägare i modesajten Stylelevel. Till skillnad från traditionella riskkapitalbolag kan Isabella Löwengrip på ett väldigt konkret sätt hjälpa till med marknadsföring av de bolag som hon investerar i.
“Många investerare sitter på stora finansiella muskler men saknar den kanalen ut till konsumenterna som vi har. Går jag in som investerare så kan jag hjälpa till med marknadsföring under tre år mot min målgrupp som är kvinnor och småbarnsfamiljer”, säger Isabella Löwengrip och fortsätter:
”Det finns ingen på den svenska marknaden som når den målgruppen bättre än jag. Vill du nå kvinnor och barnfamiljer så går man till mig. Det är en oerhörd styrka som vi kan erbjuda när vi investerar i startups”.
Vilka segment tittar du på just nu?
”Jag utgår från det mötet jag gör varje dag med kvinnorna på min blogg. Vad är de intresserade av? Just nu saknar jag en matkasse och jag saknar barnkläder inom de nischerna skulle jag gärna investera och sedan hjälpa bolagen att nå ut”, säger Isabella Löwengrip och fortsätter:
”Sedan upplever jag själv inom e-handeln att det saknas en fungerande logistiktjänst. De traditionella aktörerna som DHL och Schenker funkar inte alls idag. Det måste vara den tjänst som folk är mest missnöjda med idag. Ni på Breakit har ju skrivit om en del nya logistiktjänster som försöker göra det här bättre och jag tittar på om vi skulle kunna göra något inom den nischen som investerare”.