Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Tobii storsatsar på VR - ska fylla kassan med 450 miljoner

Artikel bild
Vd:n Henrik Eskilsson och Anders Olsson visar hur företagets ögonstyrningsteknik fungerar i spel. Foto Emma-Sofia Olsson / SvD / TT

Det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii ska genomföra en företrädesemission på 450 miljoner kronor.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Det meddelar det svenska bolaget i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.

Bakgrunden till den stora finansieringsrundan är att bolaget vill göra "betydande investeringar" i eyetracking inom virtual reality (VR) och smartphones.

”Intresset för eyetracking i olika konsumentapplikationer har utvecklats väsentligt snabbare än vad vi förutsåg vid börsintroduktionen i april 2015. Vår bedömning då var att det skulle ta lägre tid för eyetracking att bli aktuellt i smartphones och headsets för VR än vad vi ser idag. Den kapitalanskaffning om drygt 400 miljoner kronor som gjordes i samband med noteringen räcker för att fullfölja den affärsplan vi beslutade om då, men för att skapa förutsättningar för att ta en ledande position även inom dessa nya områden behöver vi nu lägga ännu större resurser på marknads- och teknikutveckling” säger Tobiis vd Henrik Eskilsson.

Tobii släppte nyligen sin rapport för det tredje kvartalet. Där framgick det att bolaget fortsatt växer - under tredje kvartalet omsatte bolaget 255 miljoner kronor, vilket är en ökning från föregående år med 12 procent  Smtidigt redovisade bolaget en rörelseförlust 11 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 8 miljoner kronor under samma period föregående år.

Att bolaget går med förlust är dock ingen skräll. Bolagets vd Henrik Eskilsson har tidigare kommenterat att man räknar med att nå lönsamhet först 2018.

Fullständiga villkor för emissionen förväntas offentliggöras senast 24 november och teckningsperiod väntas pågå mellan 6-20 december.

Så är Tobii uppbyggt

Tre affärsområden

  • Tobii Dynavox riktar sig mot personer med olika funktionsnedsättningar som använder bolagets teknik för att interagera med en dator.

  • Tobii Pro riktar sig mot forskare och företagsvärlden, främst i form av marknadsundersökningar där man försöker reda ut var någonstans i en specifik miljö konsumenter tittar.

  • Tobii Tech är bolagets yngsta affärsområde. Här skapar man konsumentprodukter främst för underhållning och dataspel. Bolaget har samarbeten med datortillverkarna Alienware och MSI samt svenska Starbreeze som utvecklar VR-headset och spel.

Att Tobii fortfarande går med förlust beror till stor del på utvecklingskostnader inom Tobii Tech. De två andra affärsområdena är redan lönsamma sedan ett bra tag.

Läs mer