Malmöbolaget Notified har specialiserat sig på att samla in och analysera data från sociala medier åt andra företag. Bolaget har vuxit snabbt sedan start 2010 och har nyligen lanserat i övriga Norden. Ambitionen är att gå ut bredare internationellt nästa år.
Nu står det klart att Notified köper upp konkurrenten Twintips mediebevakningstjänst. Därmed får man in en rad nya kunder, bland annat en rad välkända bolag.
Utöver mediebevakning har Twintip nyligen storsatsat på sitt analysverktyg Dashboard, som Breakit berättat om tidigare, och kommer nu att satsa helt på den verksamheten.
Parterna har inte velat gå ut med någon köpesumma.
Nyligen tappade Notified sin vd, stjärnrekryteringen Pär Lagerström, som man värvade från PR-tjänsten Mynewsdesk för drygt ett år sedan. Nu går Notifieds medgrundare Marcus Norrving in som ny vd i bolaget, han har tidigare varit produktchef på bolaget.
“Vi tyckte att det kändes naturligt att jag skulle ta rollen eftersom jag haft mycket produktfokus. Strategiskt framåt kommer vi satsa ännu mer på att bli mer produktdrivna”.
“Det här förvärvet går helt i linje med vår tillväxtstrategi. Vi har bestämt oss för att växla upp bolaget ytterligare ett snäpp och flytta fram positionerna både produktmässigt och ambitionsmässigt”, säger han.
Notified omsatte förra året 21,5 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 5,8 miljoner. Efter uppköpet uppger bolaget att man levererar tjänster till mer än 1.000 kunder världen över.
Twintip omsatte förra året 7,9 miljoner och gjorde en förlust på en knapp miljon.