Facebooks storsatning på video har knappast gått någon användare förbi. Våra flöden fylls med delningsvänliga klipp, nyhetsvideo och korta dramatiska rörliga bilder.
”Vi gör framsteg i att sätta video först i våra appar”, sade Mark Zuckerberg när bolaget i förra veckan presenterade resultatet för årets tredje kvartal.
En del i Facebooks strategi är att få innehållsleverantörerna – tidningar, tv-kanaler och influencers – att publicera sitt material direkt på Facebook. Många medier har hakat på.
Men i början av sommaren valde Facebook, utan förvarning, att ta bort möjligheten att länka ut till externa sajter i videoklippen.
Breakit kan nu berätta att flera svenska medier hittat ett sätt att trolla på Facebook. Via ett okänt knep kan den som vill blåsa upp trafiksiffrorna från Facebooks mobilapp.
”Om de stora medierna sätter detta i system kommer internettrafiken i Sverige att explodera. Det kommer att bli ett trafikkrig”, säger en källa som studerat fenomenet.
Vissa av Breakits källor är oroade över konsekvenserna.
”Det blir som ett lopp där alla är dopade, dessutom blåser man annonsörerna”, säger en källa.
Så vad handlar detta om? Bakgrunden tycks vara att Facebooks fotokarusell har berikats med möjligheten att även kunna bära video.
• Video spelas upp ljudlöst i Facebooks mobilapp. Den som klickar på ett klipp får i vanliga upp det i en egen expanderad vy, med ljud, inne i Facebooks app.
• Detta beteende kan exploateras på ett nytt sätt. Det sker genom man via en serie manövrar bäddar in en länk till den egna sajten i videoklippet.
• Den som klickar slungas då ut till en artikelsida på mediets sajt, utan att det märks för användaren. Videoklippet är det som syns precis som vanligt
• Först under själva klippet finns en artikel – som inte behöver ha med själva klippet att göra. Där finns även annonserna. Videon finns inte på landningssidan.
Exakt hur man genomför hacket – som alltså enbart fungerar för mobilen – kan du läsa om här.
Den svenska viralsajten Newsner, Schibsteds dito Lajkat och Bonniers TV4 är några av medieaktörerna som just nu experimenterar med möjligheten som tycks ha öppnats i Sverige för ett par veckor sedan.
Newsner gör det i stor skala sedan i mitten av oktober. För att maximera effekten har Newsner skapat klipp där ljudet är själva poängen. Det handlar exempelvis om ”Djur som låter jättekonstigt”, hur den svenske kungen låter när han får frågan om han smygätit godis innan middagen – och världens starkaste björn Bamse.
”Glöm inte att slå på ljudet”, skriver Newsner till sina användare.
Varje gång någon försäker göra detta håvar Newsner in klick. Samtidigt har sajtens trafik i det nära fördubblats, enligt den officiella webbvalutan Kia Index. Enligt Newsner har det dock inte något direkt samband med den nya viralstrategin.
"Vi har sett en stadig uppåtgående trend i vår trafik de senaste veckorna och slog trafikrekord för Newsner vecka 40. Det var i helt utan trafik från videolänkar på Facebook. Vecka 42 när vi började med länkar på videos på Facebook fick vi 40 020 besökare på det sättet", säger Anders Löf, redaktör på Newsner.
Newsners trafik (unika webbläsare) i mobilen.
Själva videoklippen som Newsner använder har i många fall ingen direkt koppling till innehållet i artikeln. Det kan låta harmlöst. Men det finns en potentiell baksida, som handlar om pengar. För under tiden som användaren sitter och ler åt gulligare bebisars smittande skratt händer det saker i bakgrunden.
• En sidvisning genereras för Newsner via Facebooks webbläsare.
• En annons ”visas”, men utanför skärmen. Här finns en uppenbar risk att Newsners annonsörer betalar för utstuderat uppblåst skräptrafik.
Breakits källor på andra medier vittnar om att den sannolikheten är stor. Newsner kan inte svara på hur man säkerställer att någon faktiskt ser annonsen.
"Ingen publicist kan säkerställa att alla annonser visas. Men många av våra annonser får vi bara betalt för om folk ser. Precis som för alla andra publicister", säger Anders Löf.
Betalar annonsörerna för exponeringen som genereras på detta sätt?
"All försäljning är programmatic (automatsåld), så det är lite olika. Men huvudparten säljs på klick eller inscreen".
Under vecka 42 hade Newsners mobilsajt 1,3 besök per unikwebbläsare – och bara 1,2 sidvisningar per besök. De tyder på att läsarna inte klickar sig vidare på Newsner sajt, utan lämnar den tämligen omgående. Dessa siffror brukar vara låga för Newsner, då sajten är helt beroende av Facebooktrafik.
Motsvarande siffror för Schibsteds Lajkat är 2,4 besök per unik webbläsare och 2,1 sidvisningar per besök. Även Lajkat har precis börjat laborera med den nya möjligheten.
Målet är att klippen som drar klick ska vara direkt kopplade till artikeln på landningssidan, för att få folk att även skrolla ned för att läsa artikeln.
”Vi vill alltid testa nya funktioner, vare sig det är på Facebook eller Snapchat. Nu har vi precis börjat testa detta och det är alldeles för tidigt att säga om det är något vi ska fortsätta med eller inte”, säger Mateusz Piekut, produktchef för Lajkat Video.
Hur säkerställer ni att annonsörerna inte betalar för annonser som ingen ser?
”Vi kan i nuläget inte stänga av annonserna på just dessa artiklar, men vi kommer att utvärdera detta under testperioden. Målet är självklart inte att lura annonsörer.
TV4 använder funktionen på ett mer ansvarsfullt sätt, läs mer om det här.
Vissa publicister som Breakit pratat med tror att möjligheten är en bugg i Facebook. Andra tror att Facebook har inför möjligheten medvetet, för att kompensera för att det sociala nätverket i dag inte har någon riktig intäktsmodell för videoskapare.
”Jag tror att detta är Facebooks kompromiss, för att kunna fortsätta jobba med publicister. Här hittar Facebook en mellanväg, där publicisterna kan tjäna pengar på sina egna sajter”, säger Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted.
Nyfiken på hur man genomför hacket? Läs vår guide här.