Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Det tog ett par timmar - sen hade duon blivit 135 miljoner rikare

Artikel bild
Erik Gatenholm och Hector Martinez ringer i börsklockan. Foto: Pressbild/Nasdaq

När bioprintingbolaget Cellink börsnoterades på torsdagen rusade kursen direkt. Det blev en kanonaffär för grundarduon Erik Gatenholm och Hector Martinez.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Breakit rapporterade tidigare under torsdagen om börsraketen Cellink som noterats på aktiehandelsplatsen First North.

Bolaget har utvecklat särskilda 3D-skrivare som kan skriva ut mänsklig vävnad för att använda i forskning och tester.

Börsintroduktionen blev en succé och aktiekursen steg på bara några timmar med över 100 procent.

“Det känns helt fantastiskt. Det är en viktig validering och ett bra steg för oss som ligger helt rätt i tiden”, säger Erik Gatenholm, medgrundare och vd på Cellink till Breakit.

Han och kompanjonen Hector Martinez äger tillsammans ungefär två tredjedelar av bolaget. De två grundarnas aktier är nu värda 253 miljoner kronor.

Det är en ökning med hisnande 135 miljoner kronor från onsdagen.

Trots den stora värdeökningen vilar inte grundarna på lagrarna.

“Det är kul att ringa i börsklockan och ha event men vi är redan på väg till ett kundmöte. Vi har inget annat i kikaren än att dra vidare”, säger Erik Gatenholm.

De två har inte heller sålt några aktier. De har knappt låtit sig spädas ut utan försvarat sina andelar med eget kapital.

“De flesta i bolaget har investerat i den här rundan och för egen del kan jag inte tänka mig något annat. Jag har investerat så mycket jag har kunnat”, säger Erik Gatenholm.

I samband med noteringen gjorde bolaget en nyemission på 23 miljoner kronor. Strax innan gjorde man även en mindre emission på 7 miljoner kronor. Det innebär alltså att Cellink på kort tid har tagit in 30 miljoner kronor.

För att fortsätta växa har bolaget nu tre huvudfokus: att vidareutveckla sina 3D-skrivare, utveckla det särskilda “biobläck” som bolaget säljer och skala upp organisationen.

“Det är både sälj- och marknadsavdelningar som ska bli större men även forskningssidan. Utmaningen här blir att växa organiskt men vi kommer satsa hårt på försäljning och att hitta rätt personer till rätt platser”, säger Erik Gatenholm.

Läs mer