Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Miljonregn över deras skräp-app – nu väntar expansion i Europa

Artikel bild
Teamet bakom Tiptapp. FRÅN VÄNSTER: FREDRIC RYLANDER DAVID HÖÖK ANDERS LÖVBRAND TIM BJELKSTAM. FOTO: PRESS.

Avito-grundarna och Blockets tidigare vd går in i Tiptapp, skriver Di Digital.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Startupen Tiptapp är ett av många unga bolag som vi har berättat om i vår helgserie ”Veckans Break”. 

Bolaget, som leds av den forne Hemnet-toppen Tim Bjelkstam tillsammans med Anders Lövbrand, David Höök och Fredric Rylander, ska hjälpa stockholmarna att bli av med allt från trasiga möbler till trädgårdsmaterial.

Det handar dock inte om någon ”Blocket-dödare”. 

Istället ska Tiptapp ses som en transportapp för återvinning.

Tanken är att användarna själva ska slippa åka och slänga sitt skräp utan istället få hjälp av någon som redan är på väg eller någon som vill tjäna en extra slant.

"På sikt kommer det också att finnas möjlighet att som användare ta betalt för saker som har ett värde, till exempel kläder och begagnade leksaker som kanske inte lämpar sig för försäljning genom Blocket”, sade Tim Bjelkstam, medgrundare och vd för Tiptapp till Breakit i våras.

Bolaget har i det tysta fyllt på kassan rejält, rapporterar Di Digital

Tio miljoner kronor plockades in i en nyemission under sommaren. Bland investerarna finns namn som Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, tidigare Blocket vd:n Pierre Siri samt tech-investeraren Per Brillioth. 

Pierre Siri är främst känd för att han tidigt gick in i Blocket, som sedan såldes till Aftonbladet. 

Di Digital konstaterar att grupperingen liknar den som pumpade in 70 miljoner kronor i Lendify. 

Tiptapp ska använda pengarna till marknadsföring och expansion i Sverige och Europa. 

”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil”, säger Anders Lövbrand till Di Digital. 

Appen har enligt sajten laddats ned 20.000 gånger, och har ”ett par tusen” aktiva användare. 

Läs mer