Sök ikon

Efter Avicii - nu vill Ash Pournouri hylla influencers med ny gala

Artikel bild
Arash "Ash" Pournouri. Foto: Johanna Ekström

Han har gjort Avicii till världsstjärna och tagit tech-eliten till Stockholm via Symposium. Nu vill Arash “Ash” Pournouri skapa ett globalt event för att ge influencers den kärlek han tycker de förtjänar.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Det är svårt att inte inleda texten med en beskrivning av Arash “Ash” Pournouris kontor på Strandvägen 1, där hans At night management sitter, eftersom det är lite som som att förflyttas in i ett avsnitt av MTV Cribs. Det är guld, speglar och heltäckningmattor.

Fyra olika studios inredda i olika färger. Den största är helt inredd i Ralph Lauren. En annan helt i lila, med sammet, plysch och skinnsoffor. Det finns glimrande diskokulor i taket och en minibiograf med soffor. En hiss går direkt ner till restaurangen på gatuplan. Allt med stora fönster ut mot Nybroviken.

Här jobbar ett 20-tal personer. Tidsandan troget ska bolaget snart ta över lokalerna bredvid som tillhör en klassisk gammal bank, som nu får göra plats för vad Ash Pournouri kallar för "en ny typ av mediebolag".

“Mediebolag har betytt olika saker olika tider. Via artisternas kanaler når vi i teorin ut till 200 miljoner människor. Det kan användas till allt från att jobba fram hits till att skapa affärer som inte alls behöver vara inom närliggande områden”, säger han.

Det är drygt ett halvår sedan Tim Bergling, mer känd som svenska världsstjärnan Avicii, meddelade att han skulle lägga spelandet på hyllan. Då hade han och Ash Pournouri jobbat och turnerat ihop i åtta år.

“Det är tråkigt på ett sätt, men samtidigt var det skönt att få det bekräftat av honom själv att han var klar, han var ärlig med att han ville göra något annat. Vi har haft åtta grymma år”, säger Ash Pournouri nu.

För även om han på sätt och vis saknar turnélivet så har det frigjort tid för mycket annat. Just nu jobbar hans bolag på en rad olika projekt. Ett är det nya evenemanget Big Buzz Awards. En idé som föddes för sex veckor sedan och som blir verklighet i november. Det är en gala för att hylla personer som skapar kreativt innehåll i olika sociala medier, det som brukar kallas för influencers.

“Vi ville skapa en tillställning för att hylla kreatörerna och bjuda in deras fans, det är en plattform för dem att mötas på. Men samtidigt kommer vi också bjuda in näringslivet och på så sätt skapa möjligheter för kreatörerna att tjäna pengar på det de gör, och näringslivet får i sin tur en chans att lära sig mer om den här målgruppen som har helt andra beteendemönster och intressen än vad bolagen är vana vid", säger han.

Den första galan äger rum på Berns i Stockholm. Men redan i vår kommer liknande evenemang att äga rum i Norge, Danmark och ytterligare ett land utanför Europa.

Totalt lägger Arash Pournouri, via det bolag som han startat specifikt för Big Buzz Awards tillsammans med parhästen Jesper Broström och ytterligare ett bolag, två miljoner på galan i Stockholm. Han räknar inte med att göra någon vinst.

“Nej, verkligen inte. Vi kommer inte ens gå break even på det. Men jag är övertygad om att vi kan få ekonomi i det på sikt. Målet är att det ska bli globalt”, säger han.

Varför vill du satsa på just det här?

“Jag har sett vilken makt man kan ha genom att äga sina egna kanaler och ha tillgång till sin egen publik, och på så sätt slippa en tredje part. Det är en helt annan spelplan nu där makten har skiftat från bolagen till individen. Få inser hur mäktiga individerna är, inte ens de själva. Det är ingen som uppskattar dem på rätt sätt, det finns mycket mer att lyfta fram i den här rörelsen, och vilka möjligheterna är”.

Galan kommer bland annat att ha en expodel där besökarna kommer kunna träffa sina idoler. Skilltwins, de 20-åriga bröderna Josef och Jakob El-Zein från Västerås som skapat en av världens största fotbollskanaler på Youtube kommer vara där. Likaså kommer besökarna kunna bli sminkade av Linda Hallberg som driver Skandinaviens största skönhetsblogg. Amanda och Mirabelle Lundgren vars Youtube-klipp når en halv miljon tittare är också på plats, liksom Julien Magic som på bara några månader gått från ingenting till världens största magiker på Youtube, och så klart en rad andra influencers. Konferencierer är Ellen Bergström och Liam Pitts.

För den som inte hört om Sofia Karlberg så har hon ett av Sveriges största musikkonton på Youtube, med över 50 miljoner visningar på vissa klipp. Hon kommer uppträda med sin nya låt.

Till skillnad från exklusiva tech-festen Symposium, som Ash Pournouri anordnar årligen tillsammans med Spotify-grundaren Daniel Ek, är det här en relativt billig fest där biljetterna kostar 250 kronor styck. Målgruppen är också främst en något yngre publik.

När Arash Pournouri pratar om sina projekt relaterar han hela tiden till “vi”, som i “vi har fått mer tid över”, “vi jobbar på det” och så vidare. Exakt hur bolagsstrukturerna ser ut är lite rörigt, men klart är att kontoret på Strandvägen ägnar sig åt mer än bara managerverksamhet.

Just nu pågår bland annat tre olika “experimentella” projekt där man analyser data och använder sig av artificiell intelligens. Ett handlar om vad Ash Pournouri kallar för lågt hängande frukt.

“Det handlar om att se hur mönstren ser ut digitalt för att hitta vad som är osignat och snappa upp talanger. Vad kan man utläsa? Kan man se vilka punkter som behövs för att en låt ska få bekräftelse?”, säger han.

Ett annat är djupare och handlar om semantik, alltså att tyda olika ords innehåll. Ingen orkar till exempel läsa igenom hundratusentals hashtags med Avicii. Med hjälp av data kan man utläsa innebörden.

Det tredje AI-projektet som bolaget jobbar med är inom media, det är här det där med att vara en ny typ av mediebolag kommer in, och där det handlar om att analysera innehåll i relation till räckvidd och engagemang. 

Eftersom Ash Pournouris olika projekt går in i varandra, och eftersom olika personer är involverade i dem på olika sätt, är det svårt att utläsa exakt hur det går finansiellt. Hans bolag som är registrerat på Strandvägen omsatte 17 miljoner och gjorde ett årsresultat på 14 miljoner kronor 2015. Pengarna som han tjänat under Avicii-åren har han till stor del återinvesterat.

Själv säger Ash Pournouri så här om finanserna:

“Vi buffrar inte någon vinst, vi är som vilket techbolag som helst som växer hela tiden. Även om vi skulle kunna tjäna pengar i Sverige spelar det ingen roll eftersom vi måste växa globalt”.

Rent ekonomiskt skulle han kunna gå i pension redan nu vid 35 års ålder. Men att ta fram en artist på världsnivå var inte det han ville göra med livet, säger han.

"Av olika anledningar var det inte så svårt, vi gjorde det på fem år utan kapital eller mentorer. Det räcker inte för att bygga någon mening. Jag känner att vi inte har maximerat vår potential”.

Läs mer