Sök

Glimr tar in 5 miljoner för att spåra dig i butiker och på mässor

GlimrAlmi InvestMarknadsföring

Glimr-grundarna.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Svenska Glimr använder Apples Ibeacon-mätare för att samla in data till annonsörer om hur människor rör sig på stan. Nu tar bolaget in 4,6 miljoner kronor i riskkapital från Inventure och Almi Invest.

Idén till bolaget föddes för ett och ett halvt år sedan när Apple lanserade Ibeacon - en sorts sändardosa som kan känna av vilka mobiltelefoner som finns inom en radie på 50 meter.

Glimr hjälper bland annat mataffärer och kiosker att installera sändarna i butiken och samla in data om kunderna.

“Om vi till exempel vet att en person alltid besöker Hemköp vid Östermalmstorg i Stockholm en viss tid på dagen kan vi använda den informationen för att skapa bättre riktad marknadsföring”, säger Glimrs medgrundare Robert Hedberg.

Ett annat exempel är att bolaget kan ta reda på vilka mobiler som ofta rör sig längs krogstråket vid Stureplan nattetid - och rikta reklam för ett taxibolag till den gruppen. Glimr kan också placera ut Ibeacons på idrottsarenor eller på vissa mässor för att få koll på vem som är där.

Bolaget samarbetar med publicister som Aftonbladet och Norges största kvällstidningssasjt Verdens Gang, som använder datan för att skapa användaranpassade annonser.

Riktad reklam är omdebatterat eftersom det kan inkräkta på konsumentens integritet, eller åtminstone upplevas som läskigt.

Ett typexempel är så kallad retargeting - reklambranschens term för när en skjorta som en konsument har spanat in på till exempel Zalandos sajt dyker upp som annons på Google en stund senare.

Robert Hedberg säger att retargeting ute i den fysiska världen - vilket är ungefär vad Ibeacon-metoden går ut på - måste vara mer subtil.

“Retargeting på webben går till sin natur väldigt mycket ut på att du ska klicka dig tillbaka till sajten där du var tidigare för att köpa någonting. Vi behöver arbeta mer indirekt varumärkesbyggande så att inte blir för uppenbart”, säger han.

Nu tar företaget in sin första större runda externt kapital. Statliga Almi Invest och riskkapitalbolaget Inventure pytsar totalt in 500.000 euro, motsvarande cirka 4,6 miljoner kronor, i Glimr.

Robert Hedberg säger att pengarna framför allt ska användas till att anställa tekniker och datanalytiker.

“Vi har fungerade datainsamling och analys men det kan bli mycket bättre. I nuläget är det väldigt många publicister som visar samma annonser för alla besökare på mobilsajten. Där finns det mycket att göra”, säger han.

Bolaget är ett av flera som just nu använder Ibeacon-teknik för att få bättre precision i marknadsföring. Ett annat svenskt exempel är Shopjoy som verkar i samma nisch.

Läs mer