Det var på Dataspelsbranschens panel under Sweden Game Conference i Skövde som Martin Walfisz levererade en något oväntad spaning. Han har tidigare grundat spelbolagen Massive Entertainment och Planeto och är numera senior partner och investerare på Nordisk Film Games.
“Det är för tidigt för oss att investera i VR. Marknaden är fortfarande 5-10 år bort”, sade han från scenen.
Samtidigt ökar antalet investeringar i VR-bolag kraftigt. Hittills i år har åtta kapitalrundor gjorts i rena VR-bolag på totalt 77 mljoner kronor. Virtual reality som fenomen hade även en synnerligen stark närvaro på själva Sweden Game Conference, vilket vi rapporterat om tidigare under dagen.
“Jag är inte skeptisk till VR på lång sikt utan från vår sida på Nordisk Film Games är det fortfarande lite för tidigt att investera. Vi är inte en investerare som behöver vara först in på en marknad och investerar inte primärt i den tidigaste fasen”, säger han.
Vad är det som saknas?
“Jag är imponerad av tekniken men marknaden finns inte där än. Hårdvaran har inte funnits så länge och det är fortfarande en väldigt dyr teknik. Det tar tid för den här typen av marknad att utvecklas”, säger han.
Från scenen haussar han istället ett annat fenomen i spelvärlden: “user created content”, eller användarskapat innehåll.
Med det menas alltså att spelen blir mer som en typ av plattform där spelaren kan skapa sin egen upplevelse. Som exempel lyfter han bland annat fram Little Big Planet och den svenska supersuccén Minecraft.
“Det där är en personlig övertygelse jag har haft i över tio år att användaren ska kunna vara med och skapa innehållet”, säger han.
Tror du att det här kommer bli en större revolution än VR?
“Utan tvekan. VR är en teknisk plattform som vissa kommer använda men user created content är plattformsagnostiskt så det kommer genomsyra hela spelvärlden.”
Han medger dock att även hans egen favorittrend ligger en bit fram i tiden.
Kommer det före eller efter VR?
“Det är alltid svårt att svara på men jag tror så här: Om den nuvarande VR-vågen får fäste kommer user created content att komma lite senare. Men det finns fortfarande en chans att det inte lyfter den här gången och då kommer det ta 10-15 år till innan vi ser nästa VR-våg. I så fall kommer user created content före”, säger han.