Sök

"Swimlap är ungefär som Facebook fast du följer simmare"

Swimlap

Medgrundarna av Swimlap. Ali Riyadh Gafory, med paddan. I simbassängen från vänster Jimmie Cato, Thomas Badinand och Mikael Ericsson. Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Det finns en uppsjö av appar för olika typer av träning. Nu har även simningen fått en alldeles egen app.
"Vi vill förvandla simning till den nya folksporten", säger medgrundaren Thomas Badinand.

Det hela började med att vännerna Thomas Badinand, Jimmi Cato och Mikael Ericsson gick på en simkurs för vuxna i hemstaden Trollhättan.

Mot slutet av kursen undrade alltid kompisarna hur det egentligen hade gått för dem. Hur långt hade de simmat efter varje träningspass? Och hur lång tid hade det tagit?

"Visst finns det verktyg som kan samla in den datan som exempelvis kulramar. Det finns också klockor som kan samla in en del data men som måste överföras till en dator, dessutom är dessa klockor rätt så dyra", säger Thomas Badinand, som är vd för startupen Swimlap och fortsätter:

"Vi ville ha något enklare och billigare helt enkelt och såg att det saknades en sådan produkt på marknaden."

I ett år arbetade trion och Ali Riyadh Gafory, som togs in som medgrundare, med att ta fram en produkt.  

För två veckor sedan lanserades resultatet – ett elektroniskt chip som kopplas ihop med appen Swimlap.

"Du fäster hårdvaran bakom huvudet i simglasögonen eller stoppar in det i simmössan. Under simningen räknar appen längder, tid, kalorier och en annan data som kan delas i realtid till andra", säger Thomas Badinand.

När du har laddat ned appen kan du följa andra simmare, gilla och kommenterar deras simning. 

"Du väljer själv om du vill vara privat eller inte, ungefär som Facebook och Instagram", säger Thomas Badinand. 

Swimlap kan endast användas i simbassäng och tillåter alla slags simformer. 

Affärsmodellen fungerar som så att startupen säljer hårdvaran förr 349 kronor medan appen är gratis att ladda ned. 

"Vi kommer att ha en version framöver där du kan följa en simträning eller simtävlingar. Man kommer att kunna själv arrangera olika tävlingar med deltagare från alla möjliga olika håll. Den tjänsten kommer att ha en prenumerationsmodell, men priset är inte satt än", säger Thomas Badinand. 

Startupen har hittills inte tagit in externt kapital, utan pengarna har kommit via bidrag från Vinnova på en halv miljon kronor samt lån bland annat från Västra Götalandsregionen och stöd från Innovatum inkubatorn i Trollhättan. Totalt har satsningen har kostat närmare 1 miljon kronor. 

"Den här versionen är till för marknaden i Sverige, men nästa år tänker vi lansera i Frankrike och Storbritannien och senare i Australien, USA och Tyskland", säger Thomas Badinand. 

I Sverige görs cirka 800.000 simbesök om året, enligt Thomas Badinand. Målgruppen är vuxna amatörsimmare och triathleter, men också föräldrar som vill följa sina barns simning. 

Är appen inte för smalt för att det ska gå runt? 

"Enligt The Guardian var det 2,5 miljoner britter som simmade en gång i veckan förra året. I Frankrike, där jag kommer ifrån, är det betydligt fler enligt den franska statiska centralbyrån. Där låg siffran på 12,5 miljoner, men där framgick det inte hur ofta", säger Thomas Badinand och tillägger: 

"Får vi en procents andel av dessa simmare är det bra för oss. Men vi hoppas också att vår produkt lockar till att fler börjar simma. Vi vill göra simning till den nya folksporten."

Fotnot: Detta är en del i vår helgserie “Veckans Break?” – där vi varje vecka presenterar ett nytt ungt bolag som precis har släppt en tjänst.

Läs mer