Under det senaste året har virtuell verklighet, VR, lyfts fram som den nästa stora medieplattformen. Men plattformen måste fyllas med något och hittills har de riktigt stora hitspelen uteblivit. För det är just spel som alltjämt verkar vara det stora dragplåstret.
Som alltid med nya plattformar är de tidigaste spelen oftast rena demonstrationer av vad man kan åstadkomma med den nya tekniken.
För besökarna på Sweden Game Conference kan det dock verka som att nästa steg i utvecklingen är nära.
Överallt syns personer som vevar armarna i luften för att bekämpa fiktiva fiender eller fånga fiskar i virtuella världar. Flera av dem verkar även ha tänkt lite längre än de mest grundläggande demonstrationerna.
Ett exempel är spelstudion Kajak Games.
I spelet bolaget visar upp har skaparna kombinerat en klassisk spelkonsol med VR.
Den ena spelaren styr en hjälte med en vanlig handkontroller på en skärm medan en annan spelare tar sig an rollen som monster i ett VR-headset. Med hjälp av ett par handkontroller till VR-headsetet försöker monstret sedan att slå till hjälten som hoppar runt på spelbrädan runt honom.
Varför har ni valt att jobba med VR?
“Det var egentligen bara att prototypteamet började experimentera med det och kom på den här idén. De tyckte att det var otroligt roligt och sedan har vi förfinat idén vidare”, säger Mikael Mustonen.
Han medger dock att det fortfarande är en mycket begränsad marknad. I somras rapporterades att HTC hade sålt under 100.000 headset globalt.
“Det är inte en jättestor marknad men jag tror att vi har ett tillräckligt bra projekt här för att bryta igenom bruset där”, säger han.
Varför har VR blivit så populärt?
“Jag tror att det handlar mycket om att det är så lätt. Har man ett par händer kan man spela, i princip. Sedan är det också en helt ny teknik, så det är väldigt intressant att utforska den.”