Sök ikon

Ny bok: Techprofiler berättar om sina stora felsteg i karriären

Artikel bild
Jacob de Geer, Nami Zarringhalam, Niklas Adalberth och Arash Pournouri.

Skygglappar, kriminalitet och brända miljoner i bagaget för några av Sveriges hetaste techentreprenörer.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

På onsdagen släpps boken "Fuckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept". I boken har författarna Ebba Hallin och Nils von Heijne, som även grundat VR-spelstudion Svrvive, historier från några av techvärldens stora profiler.

Där berättar bland annat Klarna-grundaren Niklas Adalbert, Izettle-grundaren Jacob de Geer och Truecaller-grundaren Nami Zarringhalam om sina felsteg tidigt i karriären.

Här har vi summerat i korthet några av felstegen som läggs fram i boken:

Jacob de Geer, Izettle

Efter en lyckad exit från videotjänsten Ameibo – som han själv beskriver som ett misslyckande – startade Izettle-grundaren ett eget riskkapitalbolag.

"Efter Tradedoubler och den här turen med Ameibo så tyckte jag och en av mina tidigare partners att vi ändå kanske var ett par av världens mest rutinerade människor på att förstå vilka bolag som skulle bli framgångssagor.”

Det blev en rejäl flopp och av sju-åtta investeringar var det bara ett bolag som klarade sig – ”halvokej”.

Efter riskkapitalresan hittade han tillbaka till entreprenörslivet och driver nu Izettle. Bolaget omsatte förra året 345 miljoner kronor och gjorde en förlust på 295 miljoner.

Nami Zarringhalam, Truecaller

Han och kumpanen Alan Mamedi har hållit ihop i över tio år. När de två läste på KTH på mitten av 00-talet grundade de sitt första bolag tillsammans: prisjämförelsesajten Möbeljakt.

Trots att vänner och bekanta gärna gav tips och råd om hur tjänsten kunde utformas stängde de två öronen, berättar Truecaller-grundaren i boken.

De ville dessutom bygga sajten helt själva, utan några förhandskunskaper i programmering. Projektet tog tre år att bygga och lyfte aldrig.

Kunskaperna de två byggde upp gjorde dock att de själva kunde skapa den första versionen av Truecaller. Istället för att stänga in sig valde de två denna gången att direkt slänga ut en tidig version i ett utvecklar forum för att höra vad användarna tyckte.

Idag har appen över 200 miljoner registrerade användare över hela världen.

Niklas Adalberth, Klarna

Klarna-grundaren började sin entreprenörskarriär tidigt, men kanske inte riktigt på det sättet man tänker sig. I boken berättar Niklas Adalberth hur han vid 13 års ålder – istället för att sälja jordgubbar eller gå runt med reklamblad – började tillverka falskleg åt vänner och bekanta.

Med föräldrahemmets dator och bildredigeringskunskaper startade han ett snabbväxande företag och pengarna började strömma in. Detaljen att just detta företagande var kriminellt märktes dock efter ett tag.

Två år efter hade verksamheten flyttat över på nätet och Adalberth hade etablerat ett stort distributionsnätverk från pojkrummet i Uppsala. När polisen till slut lyckades nysta upp organisationen fälldes hela 32 personer för brott. Adalberth själv slapp fängelse men fick rejäla böter som han kämpade länge för betala av.

Numera är han entreprenör på rätt sida av lagen och driver välgörenhetsfonden Norrsken samt är storägare i miljardbolaget Klarna som han varit med och grundat.

Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity

Ett felslaget experiment ledde till att forskaren Saeid Emaelizadeh av en slump lyckades upptäcka en typ av glas som var nästan lika hårt och klart som diamant. Det nya materialet blev grunden för hans första företag som han drog igång med barndomsvännen och entreprenören Ashkan Pouya.

När de två sedan fick ett pris för uppfinningen berättade en person att de tidigare vinnarna ofta hade lyckats bra i livet – men aldrig med uppfinningen de vann priset för.

Där började de två profilernas resa mot att alltid vara öppna för att ta sina företag i nya riktningar.

Ash Pournouri

Musikmogulen Arash “Ash” Pournouri har skapat ett namn för sig själv på jobbet som manager åt den svenska DJ-ikonen Avicii. Han driver även det lyxiga startupeventet Symposium tillsammans med Spotify.

I "Fuckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept" berättar han dock om att han redan som tonåring var på väg att ta sig in i musikbranschen, då på tekniksidan. Han pitchade nämligen idén till en musikstreamingtjänst för IT-bolaget Spray, redan vid millennieskiftet.

Efter att ha förklarat hela sin idé i detalj på ett möte för både jurister och tekniker blev han inkallad till möte nummer två. Då berättade Spray att man redan hade påbörjat arbete med ett liknande projekt och Ash “hade ju inte skyddat sin idé särskilt väl”, en resa som han även berättat om i sitt sommarprat i P1.

Sveket ledde honom in på studier i juridik för att inte bli blåst igen och med lagboken i hand blev han sedan den framgångsrika entreprenör han är idag.

Läs entreprenörernas hela berättelser i boken "Fuckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept" som släpps på onsdag.

Läs mer