Sök ikon

Nu utmanas Daniel Ek och Spotify från två håll samtidigt

Artikel bild
FOTO: Lars Pehrson / SvD / TT

Apple och skivbolagen i gemensam front mot den svenska musiktjänsten - pallar Spotify-chefen Daniel Ek trycket?

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Spotifys vd Daniel Ek är en mästerlig förhandlare. Det kan jag själv intyga efter att för några år sedan hamnat i klinch med honom om material till en då ännu icke publicerad artikel.

Av hänsyn till källor kan jag inte gå in på några detaljer och det är inte heller väsentligt här. Poängen är att Daniel Ek kom ur vår kontrovers som klar vinnare - utan att jag egentligen förstod hur det gick till.

Nu står han inför en förhandling av en helt annan dignitet. Samtidigt som jätten Apple om bara lite drygt en månad lanserar sin musiktjänst ska Daniel Ek sy ihop nya avtal med några av världens största skivbolag.

Situationen blir inte bättre av att allt mer nu tyder på att Apple och skivbolagen håller på att formera en gemensam front mot Spotifys gratistjänst.

Redan i april avslöjade Financial Times att Apple tryckte på för att få skivbolagen att stoppa Spotifys möjlighet att erbjuda musik gratis till sina användare. Under måndagseftermiddagen kom nya uppgifter, denna gång från den amerikanska techsajten The Verge, om att skivbolagen pressas av Apple.

Men frågan är hur mycket övertalning Apple behöver göra för att få över musikbolagen på sin sida.

De senaste månaderna har flera tunga skivbolagsdirektörer gått ut och kritiserat Spotifys gratistjänst. Först ut var Sonys finanschef Kevin Kelleher som i november sa till Wall Street Journal att musikindustrin borde omvärdera gratismodellen. En månad senare sa Warner-chefen Stephen Cooper att gratistjänsterna måste konvertera en högre andel användare till premium-betalande än vad de gör idag.

Men det tyngsta slaget mot Spotify har utdelats från Lucian Grainge, högsta chef på världens största musikbolag Universal. I samband med techsajten Recodes konferens i februari var han utåt sett försiktigt kritisk mot Spotifys gratistjänst då han bland annat poängterade att det var viktigt att “öka antalet betalande användare”.

Men enligt Recodes källor har Lucian Grainge i de pågående förhandlingarna med Spotify tydligt ifrågasatt gratistjänstens ställning. Lucian Grainge var tidigare en anhängare av Spotifys så kallade freemium-modell som bygger på att gratisanvändare på sikt ska konverteras till betalande prenumeranter. Men nu har han tänkt om.

Orsaken uppges vara att skivbolaget under fjolåret har sett en kraftig nedgång av försäljningen via Apples iTunes. Slutsatsen som både Universal och Apple tycks ha dragit av fallet på över 10 procent i nedladdning av digital musik är att Spotifys gratistjänst “stjäl” kunder.

Det säljtappet var också den direkta orsaken till att Apple, för knappt ett år sedan, köpte musiktjänsten Beats för 3 miljarder dollar. Med hjälp av Beats ska Apple ta tillbaka det elektronikjätten har förlorat till Spotify och andra streamingtjänster.

Jobbigt förhandlingsläge alltså för Daniel Ek. Han berättade själv i sitt sommarprogram 2012 om den känslomässiga berg-o-dal-bana han upplevde under den första förhandlingssejouren med musikjättarna.

Men den här gången är insatserna så mycket större. Då, sommaren 2008, hade han och medgrundaren Martin Lorentzon “bara” stoppat in runt 80 miljoner kronor i tjänsten. Idag ligger motsvarande nästan 9 miljarder kronor i riskkapital i potten, inräknat den senaste finansieringsrundan som i dagarna avslutas.

Superförhandlaren Daniel Ek går de närmaste veckorna sin tuffaste match någonsin.

Läs mer