Det skulle bli en enkel blindtarmsoperation. Men när Lisa Lindström, då i 20-årsåldern, vaknade upp ur narkosen gav läkaren det bistra beskedet.
Något hade gått snett. En nerv hade klämts illa. Skadan förvärrades och efter några månader kunde hon inte längre gå.
”Prognosen var att jag skulle sitta i rullstol i resten av mitt liv”, säger Lisa Lindström.
Då gick hon journalistutbildningen på Ljungskile folkhögskola – och fick ställa in sig på att livet tagit en oväntad vändning.
Över två decennier senare är Lisa Lindström vd för Doberman Group, med en omsättning på 107 miljoner kronor. I företagsgruppen ingår en av Sveriges mest framgångsrika digitalbyråer – och ett nystartat investeringsbolag.
Och ja, hon kan gå.
Sett i backspegeln sådde den katastrofartade operationen fröet till starten på hennes karriär.
Den började som HTML-kodare – på Arbetsmarknadsinstitutet.
”Jag var en av dem som man inte ville ha i statistiken, och någon hade kommit på att vi med funktionshinder kanske kunde få jobba med att koda”.
***
Med rubriken ”Välkommen till framtidens kulturtidskrift” bröt Aftonbladet ny mark genom att bli Sveriges första tidning med en egen sajt på world wide web. Den gick live den 25 augusti 1994.
Då fanns internet knappt i Sverige.
Tidiga nätsurfare över hela Sverige gjorde sina första besök i cyberspace beväpnade med pipande 56k-modem.
Samtidigt satt Lisa Lindström tillsammans med en samling människor som på grund av funktionshinder bedömdes stå långt från den ordinarie arbetsmarknaden.
De var HTML-kodare i en arbetsmarknadsåtgärd.
Målet var att lära dem språket bakom nätets då primitiva innehåll.
”För att vi skulle ha något att göra satt vi och byggde hemsidor åt bingohallar. Att bli kodare var ingen dröm jag hade eller så”, säger Lisa Lindström.
Drömmen då handlade istället om att kunna gå igen.
Det tog nästan fem år, massor med rehabilitering – och en lyckoträff med en då innovativ behandling. 25 år gammal kunde Lisa Lindström förpassa rullstolen till historien.
Hon hade trotsat läkarnas prognoser, och återfått förmågan att gå.
Lisa Lindström minns glädjen – men också en viss tomhet.
”Jag trodde knappt att det var sant. Samtidigt som jag kände en enorm glädje över att jag hade klarat det, och kunde göra vad som helst med mitt liv, kände jag en viss sorg. Vad skulle jag göra nu, när mitt högsta mål som jag kämpat för i fyra och ett halvt år var avklarat?”.
Medan Lisa funderade tog hon ett jobb på företag som sålde nedladdningsbar programvara.
1996 startade utbildningsbolaget Hyper Island i Karlskrona. I dag är skolan känd för att fostra digitala talanger i världsklass.
Lisa Lindström sökte in, lockad av att utbildningen skulle innebära att hon kunde nå arbetsmarknaden på bara två år.
”Jag ville ut och jobba så fort som möjligt”.
Hon började Hyper Islands fjärde årskull som bestod av 25 personer. Det tog inte många dagar innan Lisa insåg faktum: Hon skulle inte bli kodare.
”Jag gick tillsammans med fantastiska kodare och designers. Det tog mig tre veckor att förstå att jag var bäst som ledare, inte som kodare”.
Hyper Islands upplägg innebar att hon kunde renodla den talangen som projektledare i arbetsgrupperna i skolans projekt.
När hon var klar fick hon jobb direkt på Karlskronabolaget Doberman.
”Jag fick frågan om att bli affärsutvecklare där, jag tyckte att det var en fantastisk fin fråga”.
***
Boo.com, Spray, Framfab och Icon Medialab var några av bolagen som växte fram under it-boomen. Allt var möjligt med internet – och kapitalet flödade.
Börshysterin har beskrivits som unik i Sveriges historia.
Boo.com blev den första konkursen i maj 2000 innan proppen gick ur.
Under tiden hade Lisa Lindström avancerat. 2001 blev hon utsedd till vd för Doberman.
”Det var mitt i it-kraschen, men vi påverkades inte så mycket av den eftersom vi fanns en bit från Stockholm”.
Doberman var dock långt från en blomstrande spjutspetsbyrå. Den gick knackigt.
Samtidigt hade Lisa Lindström och några till på Doberman större ambitioner än att göra digitala kampanjer och hemsidor.
Två år efter att hon blev vd köpte Lisa Lindström och sex kollegor loss byrån från den dåvarande ägaren Europolitan.
”Vi ville göra en nystart. Dels ville vi på allvar jobba med digitala tjänster, inte bara med webben som marknadsföring. Dels ville vi utforska om det gick att driva ett digitalt bolag utan att jobba ihjäl sig”.
Ett decennium senare har Doberman varit med om att ta fram banbrytande tjänster som SVT Play och hjälpt bolag som Spotify, Klarna och Sound Industries.
Digitalbyån har vunnit en lång rad priser för sitt arbete med att skapa digitala tjänster – och blivit utsedd till Sveriges bästa arbetsplats.
Vad är hemligheten?
***
”Jag är lite trött på att prata om det, faktiskt”, säger Lisa Lindström när frågan om lego kommer på tal. Hon använde nämligen Minecraftskaparen Notchs favoritleksak på Doberman för att visualisera företagets budget.
Det var ett enkelt sätt att få alla på företaget att förstå ekonomi. Och konsekvenser av beslut.
För Doberman, i dag ägt av fyra personer ur den ursprungliga septetten samt ett 35-tal medarbetare, fungerar i mångt och mycket som en demokrati. Medarbetarna är med och fattar de avgörande besluten.
Ska man rata en kund, till exempel på grund av etiska skäl?
Ska man öppna ett nytt kontor i New York trots att många andra byråer har förlorat en hel del pengar på att försöka etablera sig i den mördande konkurrensen (svaret blev ja, kanske inte så mycket av affärsmässiga skäl som att NY lockade)?
”Min roll är att tydligt förklara konsekvenserna av de beslut vi fattar, till exempel via en omsröstning på kontorsgolvet. Det är viktigt att alla förstår ansvaret, att det inte bara handlar om allmänt tyckande”.
Förutom medarbetarinflytandet är balans i livet en viktig pusslebit i företagsbygget.
”I delar av byråbranschen har det varit coolt att jobba väldigt mycket. Men du gör inte ett bra jobb om du håller på att jobba ihjäl dig”.
Hur gör ni konkret för att motverka det?
”Det är väldigt individuellt, men vi försöker utifrån varje medarbetares behov designa möjligheter att ta pauser. En del kan behöva gå hem tidigare på dagarna, en del behöver ha mindre intensiva perioder efter skov av mycket arbete och en del tycker verkligen om att jobba jättemycket”.
Att Lisa Lindströms ledarskap har fungerat syns i Dobermans årsredovisningar. Omsättningen har ökat kraftigt de senaste åren – och Doberman Group sprängde i fjol 100-miljonersvallen, något som är ovanligt bland svenska byråer.
Tillväxten låg på dryga 35 procent. Bakom framgången finns laget – och förmågan att välja rätt medabetare.
En plump i protokollet är dock rekryteringen av digitalbyrån Dobermans första externa vd. Klara Adolphson, som tillträdde i mars 2015, lämnade posten redan innan jul samma år. Hennes uppdrag var att ta byrån till nästa nivå. Men Klara Adolphson sade själv till tidningen Resumé att ”Doberman inte riktigt var redo för förändringen” som det innebar.
Vad nästa steg för Doberman som företagsbygge är klarnade i våras. I ett nystartat bolag med det nästan övertydliga namnet ”Doberman Forward” ska Lisa Lindström och hennes kollegor investera i startups.
Hittills har de klivit in med kapital i fyra bolag, varav tre investeringar är offentliga.
• Zoundio: Den finska musikappen som backas av Ace of Base-medlemmen Ulf Ekberg och Aviciis högra hand Ash Pournouri.
• Bright: Ett nytt energibolag som har ett smart sätt att anpassa elkonsumtionen för att undvika ”smutsig el”.
• Superphone: En NY-baserad startup vars produkt ska göra det enklare för företag att kommunicera med sina följare i sociala medier.
Dobermans mål är att bidra med kapital, men även produktutveckling.
”Vi letar efter startups som ser att design och användarupplevelse är avgörande för framgång”.
Lisa Lindström ser att konsumenternas ribba för användarupplevelsen har höjts markant de senaste åren.
”Kunden jämför dig med den allra bästa tjänsten de har i sin telefon, inte med andra aktörer i den kategorin. Kraven på att gränssnitten faktiskt ska vara enkla att använda höjs”.
Ett exempel som Lisa Lindström gärna tar upp är sjukvårdsförsäkringstjänsten Oscar.
Obamas sjukvårdsreform – ett av den amerikanske presidentens hjärteprojekt – innebar att omkring 40 miljoner medborgare som saknade sjukförsäkring kunde få en.
Barack Obama ställde till och med upp i en humorvideo hos Buzzfeed för att få folk att registrera sig i det nya systemet.
Den riskkapitalbackade startupen Oscar tog sig an uppgiften att på ett enkelt sätt guida användarna genom djungeln av försäkringsgivare. Löftet är också att den försäkringsgivare du väljer faktiskt ska kunna leda till bra vård där just du bor.
Dobermans NY-kontor, det som medarbetarna hade drivit igenom, kammade hem uppdraget att ta fram användarupplevelsen.
”För mig är det ett väldigt spännande projekt, eftersom Oscar utmanar en hel kategori”, säger Lisa Lindström och fortsätter:
”På bara tio månader lyckades de sjösätta ett helt nytt sjukvårdsförsärkringsbolag som kan hantera hela flödet, vilket de gamla aktörerna inte trodde var möjligt. Idag är Oscar värderat till 2,7 miljarder dollar och jag skulle hävda att enkelheten i gränssnittet är en av styrkorna”.
Oscar har dock ännu bara lanserats i två delstater.
Hon har jobbat på samma bolag 1999, men Lisa Lindström ser nu ingen anledning att byta jobb. Hon gillar äga sig själv, jobba med ständig förändring och med framtidens digitala tjänster.
I maj chockades Byråsverige av affären Forsman & Bodefors, landets mest framgångsrika reklambyrå någonsin, såldes till börsbolaget MDC Partners. De 33 delägarna blir alla mångmiljonärer.
Frågan är om det inte är dags för Dobermans ägare att cacha in snart.
”Vi är otroligt uppvaktade, och många av våra konkurrenter har blivit uppköpta. Men jag har inte sett att något av dessa uppköp har lett till att man gör bättre grejer. Och vi är sjukt intresserade av att göra just det: bättre grejer”.
Fotnot: 10.500 blindtarmsoperationer utförs varje år i Sverige. Allvarliga komplikationer är väldigt ovanliga.