Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Därför är kassarna hett villebråd i slaget om maten

Artikel bild

En färsk rapport från analysföretaget Nielsen visar att bara 7 procent av svenskarna handlar mat på nätet - men mångdubbelt fler är sugna på att göra det.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Den svenska livsmedelskartan är på väg att ritas om. Hemleveranstjänsten Mathem, med kapital från H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen, växer i turbofart samtidigt som båda matkasseleverantörerna Middagsfrid och Linas matkasse är till salu.

För någon månad sedan kunde vi avslöja att börsnoterade Axfood vill köpa just Linas matkasse. Axfood äger sedan tidigare butikskedjorna Hemköp och Willys. Andra tänkbara intressenter är Coop och Ica.

Den senaste Nielsen-undersökningen om svenskarnas shoppingvanor ger en bra indikation om varför intresset för e-handelsbolag inom mat är så pass stort.

Den svenska dagligvaruhandeln omsätter svindlande 200 miljarder kronor per år, varav mat står för lejonparten. Samtidigt har bara 7 procent av svenskarna någon gång handlat mat på nätet.

Rapporten visar att 25 procent är "definitivt villiga" att e-handla mat och ytterligare 31 procent "kan tänka sig" att göra det.

Nästan tre av fem svenskar är alltså sådana som inte redan handlar mat på nätet - men som sannolikt går att övertyga.

Läs mer