Det var i delårsrapporten för det andra kvartalet som Storytel presenterade sina prognossiffror för det tredje kvartalet. Målet var att nå i snitt 215.000 abonnenter i Sverige och i utlandet 120.000 under det tredje kvartalet.
Det var en prognos som Storytel lyckades slå och hade under det tredje kvartalet totalt 341.500 abonnenter. En ökning med nästan 50.000 abonnenter jämfört med det andra kvartalet då siffran låg på 291.600.
Det innebär alltså att man slog prognosen med ungefär 5000 abonnenter.
”Sommarmånaderna är normalt Storytels bästa försäljningsperiod, men det är ändå glädjande att kunna konstatera att ett rekordstort antal nya kunder hittade tjänsten även denna sommar trots hård konkurrens från såväl Fotbolls-EM som OS!”, säger Jonas Tellander, VD på Storytel i ett uttalande.
Även på intäktssidan överträffar Storytel prognosen. Streamingintäkterna i Sverige ökade till 87 miljoner kronor under det tredje kvartalet och i utlandet hamnade intäkterna på 49 miljoner kronor. Jämfört med prognos 84 mkr i Sverige och 47 mkr i utlandet.
Det är alltså en ökning med 60 procent det senaste året, från 84 miljoner kronor i det tredje kvartalet förra året till 136 miljoner kronor under samma period i år.
10 minuter efter att börsen öppnat tisdag morgon har Storytel-aktien gått up med över 5 procent. Bolaget har i skrivande stund ett börsvärde på 1,7 miljarder kronor.