Blocket har under åren varit en riktig kassako för Schibsted, som köpte bolaget för endast 183 miljoner kronor för 13 år sedan. Den norska mediekoncernen har sedan dess investerat i och etablerat Blocket-kloner i en rad olika länder. Bland annat har bolaget köpt upp svenskgrundade Avitos verksamhet i Marocko.
I somras kunde Breakit avslöja att Blockets tillväxt har tvärnitat. Bolagets senaste årsredovisning visade nämligen en tillväxt på endast ett par procent. Mellan 2009 och 2014 har bolaget visat som lägst en nioprocentig tillväxt under ett år.
Då rapporterade vi samtidigt att Facebook kan bli det största hotet för radannonssajten och dess konkurrenter över hela världen. En läcka gjorde nämligen att vissa användare fick upp en slags marknadsplatstjänst med begagnade prylar istället för sin vanliga Messenger-app i mobilen.
Det sågs som ett säkert tecken på att Facebook ville ge sig in i begagnathandeln på nätet.
Nu har sociala medier-jättens Blocket-dödare blivit verklighet, rapporterar Bloomberg.
Facebook har nämligen lanserat en ny tjänst – Marketplace.
Tjänsten ska låta användarna köpa och sälja begagnade prylar direkt i Facebooks mobilapp. När den nya funktionen kommer till Sverige är ännu oklart.
Användare i USA, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland kan redan nu köpa och sälja kläder direkt på Facebook.
Själva betalningen och transaktionen görs dock utanför det sociala mediet i dagsläget. Det innebär alltså att Facebook – med sin nuvarande lösning – inte tjänar några pengar på funktionen.