Froda låter småföretagare låna pengar via en digital plattform. Bolagets modell skiljer sig åt från banker på det viset att Froda mäter kreditvärdighet genom att titta på låntagarens kassaflöde, i stället för att kräva säkerheter i form av fasta tillgångar.
Bolaget ändrar sitt namn till Froda av flera skäl.
“Monetise var ganska generiskt och många av våra kunder hade svårt att uttala det. Vi ville hitta något som har positiva associationer, som var lätt att uttala och inte har någon direkt koppling till produkten. Idag har vi en enda produkt. Vi ska lansera fler produkter framöver”, säger medgrundaren Kristina Kockum.
Samtidigt skaffar bolaget en helt ny grafisk profil och sajt.
“Hela vår förra design var byggd i Powerpoint, av studenter som hjälpte oss. Det är så verkligheten ser ut för en startup, i början gör man saker så billigt det bara går. Nu har vi fått resurser att göra en ordentlig design”, säger Kristina Kockum.
Investerare och styrelseordförande i Froda är Nicklas Storåkers, tidigare vd på Avanza och numera vd på Pricerunner.
I maj kunde vi dessutom rapportera om att Mikael Walther, tidigare stjärnförvaltare på hedgefonden Cevian, har investerat i Froda.