Shoppingsajten Boozt har växt i raketfart, och har tidigare spått en omsättning på 1,5 miljarder kronor i år.
Under 2015 plockade Boozt in 150 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget är även en het börskandidat.
Ett internationellt storföretag går nu in som ägare i Boozt, rapporterar ägartjänsten Vembi.
Breakit kan berätta att det handlar om mediejätten Discovery Networks, ett av den gamla medievärldens största och mest lönsamma bolag. Enligt handlingar som precis registrerades hos Bolagsverket tar Discovery Networks ett ägande motsvarande 2,6 procent av Boozt.
Det handlar dock inte om något traditionell nyemission utan en ”media for equity”-affär.
Bakgrunden är ett flera år gammalt avtal, där Discovery Networks tv-kanaler i Norge gav Boozt en stor mängd tv-reklam.
Beroende på utfallet skulle Discovery Networks få en viss ägarandel i Boozt.
Nu växlas reklamskulden över i reda aktier för Discovery.
”Det var en mediedeal som gjordes för ett par år sedan. Den fungerade väldigt bra, så Discovery fick rätt till aktier i Boozt”, säger Staffan Mörndal som sitter i styrelsen för Boozt för riskkapitalbolaget Verdane Capitals räkning.
Discovery kliver in i Boozt via sitt norska dotterbolag. I Sverige äger mediejätten tv-kanaler som Kanal 5 och Kanal 9.
Värdet på Discoverys aktier i Boozt landar på 36,4 miljoner kronor. Aktiekursen sattes till 360 kronor, vilket indikerar ett värde på omkring 1,4 miljarder kronor för hela Boozt.
Men då omständigheterna kring affären bygger på uppskattat värde av tv-reklam bör den siffran tolkas med försiktighet.
Breakit har tidigare uppskattat Boozts värde till 1,5-2 miljarder kronor vid en eventuell börsnotering.
I fjol vände shoppingsajten för första gången till en blygsam rörelsevinst på knappt en halv miljon kronor.
”Boozt går väldigt bra. Vi förväntar oss mer än 1,5 miljarder i omsättning och ett förbättrat resultat jämfört med förra året”, säger Staffan Mörndal.