Sök

Spotify lanserar i Japan: "Har en stor personlig betydelse för mig"

SpotifyJapan

Daniel Ek, medgrundare av Spotify Foto: TT/Spotify

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Nu ska Daniel Ek försöka få japanerna att överge cd-skivan.

Det händer en hel del hos Spotify just nu. Vi kunde nu på morgonen rapportera att Spotify vill köpa Soundcloud och närmar sig en affär med den svenska musikjätten.  

Men det är inte allt. Nu skriver Daniel Ek på Facebook att den svenska musiktjänsten nu lanserar i Japan.

I ett långt inlägg skriver Daniel Ek bland annat: 

“I dag är en milstolpe för Spotify då vi nu finns i Japan. Att lansera i Japan, med dess rika musikkultur, är hemlandet för klassikerna Babymetal, ONE OK ROCK, Kyu Sakamoto's, som har några av de mest passionerade fans i världen, har en stor personlig betydelse för mig", skriver han. 

Vi har tidigare rapporterat om att Spotify har laddat upp inför en satsning på världens näst största musikmarknad (efter USA). Spotify öppnade ett kontor i Tokyo för ett och ett halvt år sedan och har under den perioden bland rekryterat personal till kontoret.

Spotify är dock inte ensamma om den japanska markanden. I dag finns Apple Music på den japanska marknaden. Storkonkurrenten har även etablerat sig i Kina och Indien – marknader som Spotify ännu inte har gett sig in på.

Japan, med sina 127 miljoner invånare, är utan tvekan en oerhört viktig marknad för ett streamingbolag som Spotify. Trots att landet ofta ses som ett land i den teknologiska framkanten kommer cirka 78 procent av musikintäkterna fortfarande från fysisk cd-försäljning.

Den siffran kan jämföras med den svenska marknaden, där digitala intäkter står för 88 procent av musikförsäljningen under första halvan av 2015. 

Läs mer