Stellar equipment har specialiserat sig på att kränga sina egna klädkollektioner på nätet. Bolaget har dessutom valt att endast sälja plaggen genom sina egna kanaler.
Nu har bolaget fått in tunga affärsänglar som investerare.
Det handlar om e-handelsveteranerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. De två har grundat den ryska Blocket-kopian Avito och sålde aktier för 1,4 miljarder kronor i det egna bolaget för ungefär ett år sedan.
De två har gått in med totalt 5 miljoner kronor, skriver Jonas Nordlander i ett SMS till Breakit.
"Vi fick inte köpa mer än så. Vi investerade för att Stellar gör riktigt grymma prylar och utmanar de som kontrollerat industrin länge, som Haglöfs, Peak performance och the North Face. Jag har prylar från alla de stora märkena och Stellar 'kicks their ass'", skriver Jonas Nordlander.
I SMS:et uttrycker han även att både han och Filip Engelbert är riktiga skidnördar.
"Vi åker riktigt mycket lagg (skidor reds. anm.) i natur. Där gör bra kläder skillnad."
Även IT-entreprenören Björn Algkvist, som startat Intentia, är med och investerar.
Totalt handlar det om 15 miljoner kronor bolaget har tagit in för att kunna öka takten.
“Det känns fantastiskt att kunna satsa ännu hårdare på en idé som vi verkligen tror på. Björn, Filip och Jonas är alla extremt duktiga affärsmän som dessutom både är intresserade av och har stora kunskaper om outdoorvärlden. Det blir verkligen det bästa av två världar”, säger medgrundaren och vd:n Fredrik Dahl, i ett pressmeddelande.
Av bolagets senaste årsredovisning framgår det att investeringen kom i grevens tid. I förvaltningsberättelsen står det att bolaget vid årsskiftet hade "ett förbrukat eget kapital" men låtit bli att upprätta kontrollbalansräkning.
"Styrelsens beslut är att efter genomförd nyemission föreligger ingen osäkerhet avseende fortsatt drift", skriver bolaget i årsredovisningen.
Bolagets vd Fredrik Dahl tonar dock ned de finansiella problemen.
"Vi hade egentligen med det här gänget från början, det var bara formaliseringen som ligger lite efter. Vår affärsidé, att producera egna kläder och sälja på nätet, är ganska kapitalkrävande. Vi hade aldrig kunnat starta det om vi inte hade säkrat finansiering från början", säger Fredrik Dahl.
Parterna har inte gått ut med bolagets värdering i kapitalrundan.