Att förstå vad en databas är för någonting och hur olika databaserna skiljer sig från varandra är inte det lättaste. Men lyckas man som svenskgrundat bolag attrahera storfiskar som amerikanska Walmart och Ebay till kundlistan är det inte svårt att förstå att bolaget fyller en funktion.
När Neo Technology grundades av Emil Eifrem för femton år sedan i Malmö var det inte speciellt många som pratade om begreppet ”big data” – insamling och tolkning av stora mängder data. Den bilden har däremot sakta men säkert förändrats – och i takt med det har Neo snabbt seglat upp på listan över Sveriges hetaste techbolag.
”Det är väldigt många som använder sig av våra tjänster utan att de faktiskt vet om det”, säger Emil Eifrem, medan han på intensiv svengelska börjar förklara skillnaderna mellan olika typer av databaser.
”När vi bestämde oss för att dra igång Neo var jag CTO på en startup där utvecklarna ägnade majoriteten av sin tid till att slåss med databasen. Saker som borde tagit tre dagar tog tre veckor, så vi började tittade runt om någon annan gjorde en sådan databas vi ville ha. Men det fanns inte.”
Neos databas skiljer sig på flera sätt från de amerikanska jättarna Microsoft och IBM:s motsvarigheter. Emil Eifrem beskriver det som att konkurrenterna presenterar data i tabeller, som Excel-ark med rader och kolumner, medan de själva presenterar data i olika typer av nätverk.
”Det har gjort att tredagars-projektet som tidigare tagit tre veckor plötsligt går att göra på en dag”, säger han.
För att konkretisera tar han bolagets största kund, amerikanska Walmart, som exempel.
”Om du köper mjölk, öl och sandaler på deras sajt, och jag köper samma saker, då kan systemet enkelt se att vi gillar samma grejer. Köper jag därefter en Sagan om Ringen-bok, då förstår systemet att dem borde rekommendera Sagan om Ringen även till dig”, säger Emil Eifrem, medan han visualiserar sitt exempel på en whiteboard-tavla.
"Men för att komma fram till det måste man hitta mönstret, och det är den traditionella databasen fullständigt urusel på. Vi är inte nog inte 20 eller 30 procent bättre, utan vi är tusen gånger bättre på den typen av grejer. Eller snarare en miljon gånger bättre.”
Databasen är med andra ord bra på att folka beteendemönster.
”Vi har jättemånga kunder som vill motverka bedrägerier. Där har vi några av våra mest framgångsrika user cases. Tyvärr är de rätt hemliga med hur de jobbar med databasen, så det kan vi inte riktigt prata om”, säger han.
Tanken om att grunda Neo föddes redan för femton år sedan, men det var först 2009 som bolaget tog in sin första runda riskkapital. Totalt sett har bolaget nu tagit in 44,1 miljoner dollar från investerare så som Creandum, Fidelity, Conor, Sunstone och Dawn.
Den senaste rundan, som stängdes i januari tidigare i år, landade på 20 miljoner dollar.
Hur siffrorna ser ut när det kommer till omsättning och resultat är däremot mer hemligt.
”Sedan vi drog igång den kommersiella delen 2011 har vi dubblat eller tripplat omsättningen varje år. Vi kommer nå tresiffrig omsättning i år och har vi har vuxit från 10 pers till 100 pers på fyra år."
Hur har ni gjort för att landa tungviktare som Walmart?
"Vi har en freemium-modell där vi ger bort en del av produkten. Det var så de hittade oss – de började använda den och ville sedan att vi skulle hjälpa de."
"Det är så vi vill nå ut. Vi hade kunnat gå in med en powerpoint till marknadschefen på Walmart och beskrivit alla fördelar. Då hade de sagt att det låter cool, och köpt det. Det är det klassiska sättet att sälja enterprise software – men jag hatar det. Verkligen hatar det. Jag tror att en stor anledning till att det finns så mycket värdelös enterprise software i världen är på grund av att personen som skriver checken inte använder den."
Är systemet färdigbyggt som det ser ut nu?
"Nej, det är vi verkligen inte. Vi är inte ens på dag ett när det kommer till att göra databaser, utan vi är på dag noll. Vi har precis börjat bara, och jag hoppa att jag är vd på Neo Technology om 20 år. Jag tror verkligen vi har möjlighet att bygga ett stort bolag."
Hur ser du oron kring att databaser kan bli för smarta?
"Den är faktiskt någonting som är väldigt relevant. Jag känner, och jag har funderat en hel del på det och liknande grejer, att i slutet av dagen så bygger vi en hammare. Man kan slå någon i huvudet med den, eller så kan man bygga hus åt folk. Det är ofta så att teknologi fungerar. Det är etiskt värdeneutralt, och man kan använda det på olika sätt. Men det betyder inte att vi som leverantörer inte har ett ansvar. Men jag känner verkligen att fördelarna överväger nackdelarna."
Hur kan man använda en databas på ett negativt sätt?
"Alla platser där mycket information samlas går att använda på negativt sätt. Har en stor höstack och vill hitta några nålar – vi är skitbra på det. Men det finns en massa tillämpningar när det inte är rätt grej att göra. Digitaliseringen av vår information har lett till fantastiska möjligheter för mänskligheten, men också faror. Det handlar om hur man använder den analyserade datan."
Kan man verkligen lita på att storföretagen använder datan på rätt sätt?
"Det är i grunden en politisk fråga. Jag tycker, och jag vet att många inte delar den åsikten, att vi som teknoogileverantörer har ett ansvar. Jag hade inte velat vara medoch bygga atombomben , och man kan köra samma resonemang där att det var bara vetenskapsmän och kvinnor. Jag känner ett direkt ansvar för hur vår teknologi används, däremot är det inte självklart hur man ska agera på det."
Känns det så? Att ni är med och bygger en potentiell atombomb?
"Nej, verkligen inte. För varje dåligt user case så finns det 99 miljoner bra. Men den här typena av frågor är något jag tänker ganska mycket på."