Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Matappen Foodora i jätteoffensiv - tar över ett helt torg i Stockholm

Artikel bild
Foodoras Sverige-chef Felipe Gutierrez. FOTO: Foodora.

Kriget mellan mat-apparna i Stockholm höjs till en ny nivå. I veckan tar Foodora över hela Norrmalmstorg. “Det är nog den största marknadsinvesteringen som gjorts av en matleverantör i Sverige någonsin”, säger Sverige-chefen Felipe Gutierrez.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Sedan några månader tillbaka pågår ett matkrig i Stockholm, där en rad aktörer kämpar om att bli nummer ett på hemleverans av restaurangmat.

I ena ringhörnan står marknadsledaren Foodora, som ägs av svenske Niklas Östbergs matjätte Delivery Hero.

I andra ringhörnan: Den finska utmanaren Wolt, som i våras tog in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland andra EQT Ventures.

Dessutom finns sedan tidigare Onlinepizza, Aptit och Godsmak på marknaden. De är dock inte direkta konkurrenter på samma sätt som Foodora och Wolt.

De två sistnämnda bolagen har redan hamnat i luven på varandra. Vi kunde i maj rapportera om att en grupp restaurangägare blivit avstängda från Foodoras tjänst - efter att samtidigt ha använt sig av Wolt.

Nu kommer Foodoras nästa drag: En massiv marknadsföringskampanj.

“Vi har en väldigt aggressiv marknadsföringsbudget som vi trappar upp nu under hösten. Startskottet till det är en satsning som sker på Norrmalmstorg där vi i princip tar över hela torget under två heldagar och bjuder på lunch i ett tält på över 100 kvadrat. Samtidigt köper vi ytterligare mellan 100 och 200 billboards i Stockholm”, säger Felipe Gutierrez.

Samtidigt investerar Foodora tungt även i digital marknadsföring.

“Vi har en så stark position på marknaden, samtidigt som det kommer nya konkurrenter. Vår massiva satsning i höst är nog den största marknadsinvestering som gjorts av en matleverantör i Sverige. Vi ska behålla det här investeringstempot året ut”, säger Felipe Gutierrez.

Mat-appen finns sedan tidigare även i Göteborg. Förra veckan lanserades tjänsten också i Malmö.

Att dela ut gratis mat på ett torg är dock knappast någon långsiktigt lönsam affärsmodell. Matleveranstjänster hör också till de branscher som under det senaste året har ifrågasatts för bristande lönsamhet.

Investmentbanken GP Bullhound pekade förra året ut leverans av färdigmat som en överetablerad “bubbelbransch” med över 60 aktörer bara i Europa.

Felipe Gutierrez ställer, föga förvånande, inte upp på bilden av matleverans som en olönsam bransch.

“Vi tjänar pengar på varje leverans, eftersom vi tar tillräckligt mycket betalt av slutkunden. Så vi är lönsamma om man drar bort marknadsföringskostnaderna, kan man säga”, säger Felipe Gutierrez, som dock inte vill avslöja hur stor försäljning per månad Foodora har i Stockholm.

Läs mer